Ez a Koldusopera se hús, se hal

Ugyanazt tudjuk mondani a Koldusoperáról, mint 1930-ban a Nyugat: másképp kellett volna.

Pethő Tibor
2015. 03. 16. 10:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagyhalak lenyelik a kishalakat – a szállóige képi megformálása díszíti a Vígszínház Koldusoperájának plakátját a darab egyik ismert songja nyomán. A népszerű Brecht-mű hazai, Heltai Jenő fordította változatának ősbemutatóját 1930-ban ugyanitt tartották a neves direktor, Jób Dániel rendezésében, Gaál Franciskával (Polly), Jávor Pállal (Bicska Maxi), Gombaszögi Ellával, Mály Gerővel, Peti Sándorral. (S nem az akkor mindössze nyolcesztendős Pécsi Sándorral, mint a mostani színrevitel apropóján sok helyen olvasható.)

Az előadást ugyan komoly nézőtéri tüntetés kísérte, bukását viszont nem ez, hanem az egyszerű tény okozta, amit Lányi Viktor a Nyugatban precíz tömörséggel fogalmazott meg: „A darabot magát valahogy másképp kellett volna kézbe venni. Ha nálunk csak így lehet és csak így tudják, akkor jobb, ha színházvezetőink egyelőre tartózkodnak merészebb kísérletektől.”

A Szabad Színház 1945-ös premierje szintén nem hozott sikert, az áttörés Szinetár Miklós nevéhez fűződik, aki 1960-ban a Petőfi Színházban rendezte meg a népszerű Brecht-opust.

Se hús, se hal – asszociálhat joggal a közönség a Bodó Viktor-féle előadás plakátjáról a mostani élményre a Vígszínház szépséges palotájából távozóban. Amit láthattunk, az nagyrészt sajnos egészen közepes.

Nagyrészt, mert néhány ötlet – magányos sziklaként emelkednek ki a végtelen tengerből – valóban sziporkázó, akár a játéktér esetenkénti kitágítása, akár a jól ismerteken, s alaposan bejáratottakon túl Bodó néhány igazán eredeti gegje. Brecht elidegenítő gesztusait viszont a rendező hasonló, részben burleszkszerű megoldásai nem erősítik, hanem a legtöbb esetben inkább gyengítik.

A korrupcióról, a társadalmi visszásságokról szóló tanulságok üresen visszhangoznak. Hiába a be-beszüremlő aktualizálás: igaz, a királynőből beiktatandó miniszterelnök lesz, Peacock, a kolduskirály (Hegedűs D. Géza) pedig narancsot nyom Tigris Brown rendőrfőnök (Hajduk Károly) szájába, amikor a szegények felvonulásáról vitatkoznak, ám mindez épp a következetesség hiányának köszönhetően csintalan, kamaszos, helyenként esetlen „beszólás” csupán, ami a formája miatt – legfőképpen amiatt – nem vehető komolyan.

Mészáros Máté Bicska Maxija kitűnő alakítás. Könnyed, humoros, pontos és stílusos; Mészáros korábbi egri szerepét juttatja eszünkbe, a Prolik Zátonyi Bencéjét. Mellette leginkább Börcsök Enikőt (Peacockné), Hegedűs D. Gézát (Peacock), Hajduk Károlyt (Tigris Brown) érdemes kiemelni a húszas évek szerelőcsarnokaira és filmstúdióira egyszerre emlékeztető, szintén jól eltalált hodályszerű díszletben játszódó előadásból. (Tervezője Balázs Juli.)

Mindezzel együtt Lányi Viktor hajdani kijelentésénél többet mi sem tudunk mondani: „A darabot magát valahogy másképp kellett volna kézbe venni”.

(Kurt Weill–Bertolt Brecht: Koldusopera. Vígszínház. Rendező: Bodó Viktor.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.