A Bécs – a hatalom gyöngyszeme című kiállítás 455 építészeti elképzelést mutat be mintegy négyezer dokumentum, fotó, filmrészlet, tervrajz segítségével. A tárlat annak jár utána, hogy Bécsnek a náci Németország valóban alárendelt szerepet szánt-e, hiszen az ipari, infrastrukturális és építészeti elképzelések arról tanúskodnak, hogy az osztrák fővárosra a birodalom bástyájaként tekintettek, és azt akarták, hogy Európa nyugati és keleti része között a város közvetítse a német kultúrát.
A kiállítást Klaus Steiner gyűjteménye alapozta meg. Az 1943-ban Salzkammergutban született építész és várostervező 1961 óta végez kutatásokat a témában. A szakember az osztrák építészet történetének 1934 és 1945 közötti, tudományosan még fel nem dolgozott korszakát szerette volna bemutatni.
Steiner szerint nem lehet nemzetiszocialista építészetről beszélni, inkább azt kell vizsgálni, hogy a politika, a térrendezés és az építészet miképpen hatottak egymásra. Megjegyezte: ebben az időben kvalitásos tervek is készültek, egyebek mellett – ha megvalósult volna –, már akkor kész metrórendszere lett volna a fővárosnak.
Az elmúlt hetven évben születtek tudományos munkák a nemzetiszocializmus ausztriai történetéről, azonban építészetileg még nem dolgozták fel a témát. Ez az első tudományos bemutatása a hitleri idők bécsi építészeti terveinek, az építészet történetéből még hiányzott ez a fejezet, úgy tettek, mintha nem történt volna meg - hangsúlyozta Dietmar Scheiner az Építészeti Központ igazgatója.
Ingrid Holzschuh kurátor szerint a kiállítás csak az első lépés egy téma tudományos feldolgozásában. A nyilvánosság számára immár elérhető dokumentumok eddig leginkább a fiókban kallódtak, mert az építészek a megbélyegzéstől való félelmükben nem merték elővenni azokat, esetleg meg is semmisítettek egyes dokumentumokat.
A náci rezsim nagybirodalmi politikája Európát a német hatalmi törekvések szolgálatába akarta állítani. Bécset Kelet Hamburgjává és a Délkelet kapujává akarták tenni, az osztrák fővárosnak vezető szerepet szántak az iparban – főleg a textiliparban –, továbbá kulturális intézményeit, a mozikat, a filmstúdiókat, a koncerttermeket és a színházakat propagandaeszközként kívánták használni.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!