Hűvösvölgyi Ildikó: Tudtam, hogy otthon várnak

Nehéz ma a fiatal színészek helyzete. A Kossuth-díjas Hűvösvölgyi Ildikóval készítettünk interjút színházról, családról.

rKissNelli
2015. 03. 25. 14:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Negyven év munka után érhetik még meglepetések? Mit szólt a Kossuth-díjhoz?
– Mindig is magyar nyelven szerettem volna színész lenni, ezért nagyon fontos nekem, hogy negyven év munka után a hazámtól kaptam egy ilyen elismerést. Amikor felvettek a főiskolára, adódott volna lehetőségem, hogy elmenjek Németországba énekelni. A zenei érdeklődésem legalább olyan mély volt, mint a színészet iránti vágyam. Amikor Dagmar Freiwald-Lange professzor tartott kurzust a Zeneakadémián, eljártam az óráira. Meghallgatott, és azt mondta, hogy istenáldotta Mozart-hangom van, tökéletes szubrett lennék. Hagyjak itt csapot-papot, és menjek el tanulni Németországba. Büszkeséggel töltött el, hogy énekesként is megállnám a helyem, de nem mentem.

– A sikerei ellenére nem kényeztették el díjakkal.
– Amikor egyéni estekkel jártam az országot, sokszor megkérdezték: „Művésznő, mit írhatunk a neve mellé?” Mondtam: azt, hogy színművész. Az egészet csak a szüleim miatt sajnáltam, főleg apukám miatt, aki 2003-ban halt meg. Büszkék voltak a sikereimre, és nagyon szerették volna, ha kapok valamilyen díjat. Kaptam persze közönségdíjakat, rádiós nívódíjat, de Jászai Mari-díjat például nem. Így nyilván nem kaphattam más, a Jászai Mari-díjra épülő elismerést sem. Néhány Kossuth-díjas művész összefogásának köszönhető, hogy 2012-ben megkaptam a Magyar Érdemrend lovagkeresztjét. A Kossuth-díjjal kapcsolatban úgy érzem: megfelelő időben érkezett. Hat-hat bemutatóm volt az elmúlt két évben, és megcsináltam a Weöres-estemet. Sokkal jobb egy rangos díjat akkor megkapni, amikor aktív az ember, és sokat dolgozik.

– El tudja képzelni, milyen lett volna a pályája, ha nincs a zenés színház?
– Nehezen, mert a zene az egész életemet meghatározta. Zongoristának készültem, konzervatóriumba jártam, de rájöttem, hogy abban a nagy generációban, amelynek olyan művészek a tagjai, mint Ránki Dezső és Kocsis Zoltán, én valószínűleg nem rúgnék labdába. Tanultam énekelni is. Mégis a színművészeti főiskolára felvételiztem, utána pedig Veszprémbe szerződtem. Jó szerepeket kaptam, és látva, hogy egy énekes-táncos fiatal színész érkezett, műsorra tűzték a kedvemért az Irma, te édest. Ennek rögtön híre ment, a következő évben egyszerre hívtak a Madách Színházba és az Operettszínházba. Mindig is a Madáchba vágytam, így az Operettszínház nem jött szóba. De a lányom, Kisfaludy Zsófia most ott is játszik.

– A Madách Színházban harmincéves korában aratta az első átütő sikereket; először a Macskákban, amelyben aztán tizenkét éven át játszott. Nem unta meg?
– Túlságosan nehéz volt ahhoz, hogy unjam. Nem könnyű egy ilyen műfajban mindig azonos színvonalon teljesíteni, mert nincsenek meg a színésznek azok a lehetőségei, amelyek a prózai szerepeknél adva vannak. Egy ilyen produkcióban nem lehet menet közben variálni, új gesztusokat próbálgatni. Estéről estére ugyanaz a koreográfia megy le újra. Közben voltak más prózai szerepeim is, ami változatosságot jelentett. A másik kapaszkodó a közönség volt. Vannak olyan napok, amikor az ember úgy érzi: egyszerűen nem alkalmas arra, hogy színpadra lépjen. De ott a néző, aki ugyanúgy várja az előadást, és a legjobb minőségben szeretné látni. A harmadik, ami sokat segített ezekben az időkben, a családom volt. Amikor a Macskákat játszottam, már megszületett az idősebbik lányom, Nóri. Az anyaság megváltoztatta azt, ahogy magamra és a színészetre tekintettem. Továbbra is fontos volt a színház, de tudtam, hogy otthon várnak. Lehet, hogy nekem erre volt szükségem a sikerhez.

– Huszonöt év után vált meg a Madáchtól. Nehéz döntés volt?
– Nem váltam meg a színháztól, csak kifutottak alólam a muzikelszerepek. Egy bizonyos kor fölött a zenés színházban már nem terem olyan sok babér. Bár büszkén mondhatom, hogy a 2013-as, jubileumi Macskák-előadásban, amelyben a lányommal együtt léptünk fel, egész jól meg tudtam csinálni a koreográfiát. A színházváltással nagy szerencsém volt: a Turay Ida Színház 2000-ben alakult, és Darvasi Ilona elhívott engem is. A Madách színpadáról rögtön a buszba ültem át, hiszen a Turay vándorszínház volt. Jókor jött a váltás, és jó társulatba érkeztem. Persze már korábban is játszottam vidéken. Nagy élmény volt például Kaposváron Ascher Tamással dolgozni, illetve Szolnokon, ahol a volt osztályfőnököm, Horvai István rendezett. A Madáchtól csak egy időre váltam meg, most is játszom ott, ebben az évadban három előadásban: a Mary Poppinsban, a Dögkeselyűben és a Betörő az albérlőmben.

– A Macskák, amelyben az első nagy sikerét aratta, most is műsoron van a Madáchban. Mi jut eszébe, ha ma beül egy ilyen előadásra?
– Egyebek között az, hogy nem irigylem a fiatal színészeket. Azt várják tőlük, hogy rögtön kiválók legyenek, ami lehetetlen. Mi annak idején közel sem tudtunk úgy táncolni, mint a velünk egy színpadon szereplő táncosok. De Seregi László képes volt úgy alakítani a koreográfiát, hogy ez a különbség ne tűnjön fel. Ma egy muzikelben a profi táncot és éneket tűzik ki célul, míg a színészet háttérbe szorul. Sajnos ezek a fiatalok nem játszanak elég prózai szerepet ahhoz, hogy meglegyen a biztos szakmai alapjuk egy-egy szerephez. Nagyon nehéz szakma ez, három dologban kell jónak lenni. Ezért is szomorú, hogy a zenés műfajokban alkotó művészek legtöbbjét elkerülik az elismerések. A Madách Színházban is számos kitűnő művész játszik, aki már a negyvenedik évéhez közelít, esetleg el is hagyta, és még egyetlen díja sincs.

– A Turay Ida Színházban és Ivancsics Ilona társulatában is számos vígjátékban kapott szerepet az elmúlt években. Szereti ezt a műfajt?
– Soha nem gondoltam volna, hogy így alakul. Fiatal színészként nem volt humorom, azt is a férjemnek, Kisfaludy András dokumentumfilm-rendezőnek köszönhetem. Tőle tanultam meg a könnyedséget, az iróniát, a „kívülről is nézem, belülről is nézem” szemléletet. Nagyon élvezem a vígjátéki karaktereimet. Most látom csak, mekkora segítség, hogy ismerhettem Tolnay Klárit, Dajka Margitot, Psota Irént, akik fantasztikus komikák voltak. Végre hasznosítom azt, amit tőlük tanultam. Sajnos a drámairodalom nem kényezteti el a korombeli női színészeket, nem írtak nekik igazán jó szerepeket. Talán ezért is van, hogy mostanában sok, nálam jóval idősebb asszonyt játszottam el, de ez is érdekes kihívást jelent.

A Turay Ida Színház most talált állandó otthonra a Józsefvárosban. Ez mit jelent a társulatnak?
– A jó oldalai mellett nagy feladatot is jelent. Meg kell ismertetnünk a Kálvária téri helyszínt a közönséggel, és meg kell találnunk azokat, akik rendszeres látogatói lesznek majd a kőszínháznak. Lényegében már van itt törzsközönségünk, hiszen azelőtt is sokat játszottunk a közelben, a Ferencvárosban. Egyre több visszatérő, ismerős arcot látok a közönség soraiban. Nagy dolog, hogy állandó játszóhelyünk lehet Budapesten. Darvasi Ilonán kívül Karinthy Márton az egyetlen, aki hosszú távon képes volt magánszínházat működtetni a fővárosban.

– Mik a tervei a közeljövőre?
– Készülök egy nagyon érdekes előadásra, amelyet remélhetőleg a Turay Ida Színházban mutatunk be. Elek Szilvia drámaíróval a Békéscsabai Jókai Színházban ismerkedtem meg. Clara és Robert Schumann és a fiatal Johannes Brahms viszonyáról szóló egyfelvonásosát mutatták be ott. Mozart-rajongó vagyok, és régen szerettem volna, hogy szülessen egy darab a zeneszerző feleségéről, Constanzéról. Beszélgettünk a szerzővel az ötletről, aztán el is feledkeztem róla. Erre nemrég kiderült, hogy valóban megírta a darabot. Most már csak el kellene játszanom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.