Leengedett karokkal hergelte ellenfeleit a közmédia

Aztán kapott néhány pofont. Önreklám helyett jobb lett volna egy híradó.

fib
2015. 03. 17. 9:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak az nem hibázik, aki nem tesz semmit – nyilatkozta Szabó László Zsolt, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezérigazgatója az Origónak vasárnap azt követően, hogy a március 15-én startoló új M1, vagyis a nemzeti hírcsatorna első napja a sorozatos bakikról szólt. Feszengő műsorvezetők, kapcsolási hibák és összefüggéstelen képsorok fogadták a nézőket, és amikor végképp tarthatatlanná vált a helyzet, mert hiába ígérte meg a műsorvezető már másodszorra, hogy jönnek a hírek, azok csak nem jöttek, ahogy semmi más sem, kinyomták a főkapcsolót és elsötétült a képernyő.

A közmédia átszervezése – vagyis hogy az M1 non-stop hírcsatornává válik, a Duna Tv átveszi a műsorát, az M2-n pedig esténként a fiatalokat célzó Petőfi Tv indul – a szemünk előtt zajlott, hiszen mindent megtettek a tájékoztatásért. Nem volt meglepő hát a felfokozott várakozás.

Ahogy azt is mindenki tudta, hogy a közmédia jelentős hátrányból indul. A súlyos milliárdokból felépített szervezet költségvetése ritkán került összhangba a nézettséggel, és ez sokaknak szúrta a szemét. A véleményformálók jó része pedig nem megy a szomszédba egy kis cinizmusért. Ebben a környezetben elég egy apró szikra a robbanáshoz.

Egyetlen lehetősége maradt az MTVA-nak, a tökéletes precizitás. Ami, valljuk be, évek, évtizedek óta a műsorgyártásban dolgozó szakemberekkel nem tűnt kivitelezhetetlennek. Még akkor sem, ha egy új kezdet első napjáról beszélünk.

De nem sikerült. És nem az volt a legnagyobb baj, hogy néha egy jól megszerkesztett, hiteles és informatív műsorfolyam paródiája futott a képernyőn, hanem a hozzáállással akadtak gondok. Egyetlen példával: egy londoni tervezőiroda korrekt, tisztességes látványvilágot kreált a híradó stúdiójába. Semmi koppintás, semmi kínos anakronizmus, átlátható tér, megjegyezhető színek és formák. És mit kezd vele a köztévé? Kisfilmet forgatnak róla, és játszanak le a nap folyamán tucatszor, amelyben az életre kelt híradó émelyítően behízelgő hangon dicséri önmagát. Milyen szép vagyok? Milyen tökéletes? Mekkora kihívást jelentettem?

Egy híres harcművész állandóan leengedett karokkal hergelte az ellenfeleit a ringben, jelezve, hogy ő annyira jó, hogy még a fejét sem kell védenie. Persze hogy akadt valaki, aki kiütötte, holott ő technikailag tényleg tökéletes volt. A közmédia az öndicsérő szpotokkal térdig engedte le a karját, de mire föl a hatalmas önbizalom, ha semmi közük a harcművészethez?

Ha a kedves fiatalok egyszerűen, minden körítés nélkül kiállnak, végigbukdácsolják az első napokat, kicsit mosolygunk, kicsit duzzogunk, de ennyi. A közönség anyagi támogatásával előbb-utóbb úgyis belejönnek. De a felfuvalkodottságba csak belebukni lehet.

Mennyivel jobb lett volna, ha az önreklámba fektetett energiákból összeraknak egy híradót. Egyelőre azonban éppen a hír, ami hiányzott a műsorból, pedig sajnos a világ éppen elég témát biztosít a szerkesztők számára.

Persze ha mindez szándékos volt, és az egész napos produkcióval csak el akarták terelni a figyelmet az induló, szigorúan fiatalos Petőfi Tv-ről, vagy a Dunán debütáló Kossuthkifliről, akkor le a kalappal, remekül sikerült. Előbbiért nem tudom, utóbbiért azonban biztosan kár. Az új hatrészes magyar sorozat első epizódja ugyanis a felfokozott várakozást leszámítva tökéletes ellentéte volt a nemzeti hírcsatorna premierjének. A Kossuthkifli minden hibája – a nehezen érthető irodalmi nyelv, a néhol tanácstalan színészi játék és a kicsit bizonytalan koncepció – ellenére tisztességes produkció. Nem akar többnek látszani, mint ami. Mert hibázni lehet, de nem mindegy, hogy mit hozunk létre közben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.