Laposra vert meszesvödör, karosszériaváz darabja, mosógépdob, lábosok, rozsdás kézi permetező, marmonkanna, kályhacső – ezek, s nem a csillagok, a nap, a felhők szegélyezik a szombathelyi színház égboltját. A megoldás nem feltétlenül új, ám annál kifejezőbb: kelet-közép-európai horizontunkat, a hánykódásainkból, békétlen hétköznapjainkból fakadó szűkös perspektívát mutatja. Alul zörgő, feltehetően sóval borított, gazdagságot, terméketlenséget egyszerre idéző talaj, középen asztal, rajta hevenyészve elhelyezett, román nemzetiszínű frottírköpeny. Utóbbi a neves vajda, Vitéz Mihály tulajdona. A díszlet Horesnyi Balázs munkája.
A marosvásárhelyi szerző, Székely Csaba drámája a szombathelyi színház 2013-as pályázatának díjnyertes alkotása. A szöveg legfontosabb részleteivel először a tavalyi Pécsi Országos Színházi Találkozó szokásos felolvasó-délutánján találkozhattunk. Azóta az író Béres Attila rendező közreműködésével átszabta művét; a módosított szöveg alapján készült előadás ősbemutatóját a tél végén tartották Szombathelyen. Székely Csaba néhány esztendeje, hirtelen vált ismert szerzővé a székelyföldi miliőben játszódó, a POSZT-ot is megjárt bányatrilógiájának köszönhetően. A fiatal, pályakezdő író drámáinak szinte állandó hőse a darabos, szókimondó bugris férfi, Illésnek hívják a Bányavirágban, Izsáknak a Bányavakságban. Hasonló karakter Vitéz Mihály is: egyszerre bunkó, nagylelkű, hatalmi játszmákban otthonosan mozgó, uralomra törő, olykor kegyetlen politikus, aki három országot uralva saját nagyságától hamar megszédül s veszti el realitásérzékét.
Mihály személye érzékeny pont: román nemzeti hős, aki keleti szomszédunk történelmi legendáriuma szerint 1600-ban először egyesített három államot, Havasalföldet, Moldvát és Erdélyt. Mi másként tekintünk rá, a tizenöt éves háborúban viselt szerepére, „államegyesítő” tevékenységére; alakja az utóbbi közel száz esztendőben nemegyszer a román asszimilációs törekvésekkel forrt össze. A kényes egyensúlyt a vaskos hangvételű darabban az eseményeket, fordulatokat patikamérlegen adagolva őrzi meg Székely munkája nyomán a rendezés. Kézenfekvő megoldásként a végeredmény a némiképp harsányra hangszerelt totális illúziótlanítás, mitológiamentesítés, amely az előadásban feltűnő összes népet, népcsoportot érinti a székelyektől a németekig. A történet ennek érdekében merítkezik meg a jelenben s válik szinte 21. századi eseménysorrá.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!