Szabad közlekedés a világ és a Teremtő között

Összegzés és folytatás: Aknay János festményei a pécsi M21 Galériában.

P. Szabó Ernő
2015. 03. 16. 12:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy alkalommal úgy fogalmazott Aknay János, hogy művészetével ablakot szeretne nyitni és kapcsolatot teremteni a világgal és a Teremtővel. Valóban, ablakok és kapuk nyílnak művein keresztül a világra, és fordítva. Ezeken az ablakokon és kapukon bepillantva egyre teljesebb képet kaphatunk művészetéről. Mindig is jellemző volt rá, hogy szervesen épülnek bele újabb értékek, illeszkednek a korábbiakhoz.

Ezt példázza a pécsi kiállítás is, amely egyszerre összegzés és folytatás azóta, hogy Aknay János hatvanadik születésnapi, gyűjteményes tárlatát a szentendrei MűvészetMalomban és a debreceni Modemben megrendezte.

S ha a kiállítás egyszerre összegzés és folytatás, akkor mindjárt arra is érdemes utalni, hogy a belépőt fogadó nagy teremben Aknay legújabb művei láthatók, az Emlék című sorozat darabjai.

A baloldali teremben léphetünk vissza az előzményekhez, a hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes évek terméséhez, amelyet egyszerre jellemez a szentendrei architektúra ihletése és a legszemélyesebb élmények feldolgozása. Így válik kiválóan érzékelhetővé a folyamat, amelynek során a művész kialakította sajátos geometrikus-konstruktív képi világát.

Az első, revelatív erejű szentendrei élményektől, illetve azok művekben való dokumentálásától jutott el ide. Közben egyre jobban megismerte a barokk város páratlanul gazdag építészeti örökségét, és új összefüggésrendszerben jelenítette azt meg. De átment egy igen összetett absztrakciós folyamaton keresztül is, a konkrét élményektől eltávolodva, a külső benyomásokat egyre inkább csak inspirációs forrásokként kezelve.

Az emlék jelene – a cím értelmezéséhez tudni kell, hogy 2007-ben született meg Emlék című festménye, amelyet egyszerre inspirált a város architektúrája és a felismerés, hogy az ő műveinek a jelenideje sokkal inkább megragadható az emlékezés folyamatában, mint az őt körülvevő világ látszólagos jelenében. Ettől az időtől kezdve a szentendrei architekturális elemek által inspirált művei döntő többsége ennek a felismerésnek a jegyében született. Ezt jól érzékelteti az is, hogy a 2010–2014 közötti termés alkotásainak java része az Emlék címet viseli.

Egyszerre jelenik meg e műveken a felszabadultság, a belső derű, a harmónia, s velük szemben a dráma, a feszültség. Sok az ellenpont Aknaynál, nem véletlen tehát, hogy újra és újra visszatér a diptichonhoz, amelynek két fele mintegy eltérő képi minőségek hordozójaként kerül egymás mellé.

A legeklatánsabb példa erre az a nagyméretű 2014-es kép, amely ugyan nem az Emlék, hanem az In memoriam 1914–1918 címet viseli, s amelynek alcíme (Tisztelgés Biró Ottó nagybátyám előtt, aki Lodznál elesett) újra csak művészete személyes ihletéséről beszél. Az időszak legtöbb festményéhez hasonlóan ezen is architekturális elemek jelennek meg: az érintetlen, illetve a háborús pusztítások által megsemmisített, deformált részletek együttese.

E kompozíciókon egyre gyakrabban tűnik föl a kép egyik fölső sarkában egy olyan nagy négyszögletes mező, amely mintegy a megnyitására utalhat a tér és az idő új rétegei felé, s amely lehetőséget ad a szabad közlekedésre a földi és az égi szféra, az emberek és az angyalok közössége, „a világ és a Teremtő között”.

Erről beszél a harmadik terem segítő, festő angyalainak az együttese a Megváltó alakja körül, s erről a különös átlényegülésről kapunk képet az angyalfejek együttesén keresztül a szűk, folyosószerű térben, valamint a Nagycenki angyalok sorozatában a negyedik teremben.

E művek együttesének, de ha úgy tetszik, az egész kiállításnak spirituális középpontja a Balatonbogláron 2011-ben felszentelt, s most a kiállításra kölcsönkapott oltárkép, amelyen csak Krisztus súlyos, erős kontúrokkal megfestett alakja látszik. A keresztet nem látjuk mögötte, alatta a Föld mintha a bolygó távolból szemlélt, egyre kisebbedő alakja lenne, magasba emelt karjai könyöktől nem láthatók. Még közöttünk van, de már a mennyek birodalmához tartozik.

(Aknay János: Az emlék jelene, Pécs, M21 Galéria. Látogatható május 10-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.