– Miközben az elmúlt években, főleg a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ kapcsán több szó esik a magyar fotóművészetről, a Magyar Fotóművészek Szövetsége (MFSZ) mintha kevésbé lett volna szem előtt. Jól érzékelem ezt?
– Egyrészt osztom ezt a véleményt, másrészt annyira mégsem. Tény, hogy a Magyar Fotóművészek Szövetsége nincs annyira jelen jelenleg a magyar kulturális életben, mint amennyire az elvárható volna. Nekem elnökjelöltként éppen az volt az egyik kiemelt programpontom, hogy láthatóvá tegyük azt a szervezet, ami egyébként 1956 óta létezik. Nagyon fontos, hogy ismét meghatározó súlya legyen. Viszont vannak olyan állandó rendezvények és események a kilencvenes évek óta, amik fontosak és látványosak és a MFSZ-hez köthetők. Ilyen eseménynek számít a Fotóhónap, amit még Eifert János indított el a kilencvenes években, hol működött, hol nem, de mostanra stabilizálódótt a helyzet, főleg azért, mert csatlakozott egy nemzetközi szervezethez is, a European Month of Photography tagjaként nagyobb publicitást is kap. Illetve a Fotóporta, amely egy portfolio review hazai és nemzetközi kurátorokkal. Ezenkívül viszont egyelőre hasonló nagyságrendű események nem kötődnek az MFSZ-hez.
– A Mai Manó Ház és a Capa Központ révén egyfajta fotós tengely alakult ki a Nagymező utcában. Milyen szerepet szán ebben a MFSZ-nek?
– Már csak azért is komoly kihívás előtt állunk, mert nagyon gyorsan modernizálódnia kell a szervezetnek a 21. századi társadalmi és művészeti változások miatt. Többek között az is célkitűzésünk, hogy szorosabb kapcsolatunk legyen a társszervezetekkel. Ennek az első lépéseként Kőrösi Orsolyával, a Mai Manó Ház és a Capa Kortárs Fotográfiai Központ vezetőjével egy megállapodást dolgozunk ki jelenleg.
– Annak, aki keveset tud a szövetség munkájáról, mit mondana: ez elsősorban egy érdekvédelmi szervezet vagy inkább zárt szakmai műhely?
– A szervezet jelenlegi helyzetét nem könnyű megfogalmazni, arról viszont egyértelműen tudok beszélni, hogy milyen terveink vannak a jövőjét illetően. Nagyon fontos, hogy olyan művészeket képviselünk, akik a fotográfia legkülönbözőbb területeiről érkeznek. Nemcsak olyan alkotókból áll ez a szervezet, akik a fotográfiát mint önkifejezést használják, hanem olyanokból is, akik fotóriporterként, alkalmazott fotósként értek el kimagasló eredményeket, munkáik művészi színvonalúak. Az MFSZ mindig sok stílust képviselt, és szerintem ez adja meg a különlegességét. Elsőrendű feladatunk az ő képviseletük, az eredményeik kommunikálása és a további szakmai sikereik segítése pályázatok felkutatásával, a nemzetközi kapcsolat építése az érdekeiket szem előtt tartva. Nem is beszélve az érdekvédelemről, hiszen a magyar fotográfusoknak nincs kamarája vagy szakszervezete.