„Még mindig a Műcsarnok Budapest és Magyarország legjobb kiállítási helye – fogalmazott Stefanovits Péter. – Pozíciójánál fogva és a belső felépítése miatt egyaránt. Nem csoda, hogy örök vágyuk a művészeknek, hogy itt állítsanak ki.”
Az elmúlt évtizedekben azonban ez nem volt egyszerű – mutatott rá a grafikus. Mint elmondta, egyrészt kevés kiállítást rendeztek a hazai művészek munkáiból, másrészt létezett egy szűkebb kör, a „csapat”, amely megtestesítette a hazai avantgárdot, kizárva a körön kívülieket, így nem juthatott más a falakhoz. Később azonban megváltozott a helyzet – hangsúlyozta Stefanovits, hozzátéve: „itt a politikai változásokra is gondolok”. A Műcsarnok vezetése a Magyar Művészeti Akadémia hatáskörébe került, és az elmúlt években komoly együtt gondolkodás indult el, amelynek most már mutatkoznak eredményei.
Az MMA-t azonban ezért az együtt gondolkodásért számos kritika, támadás érte, amelyek szerint a szalon, akárcsak maga az akadémia intézménye, korszerűtlen, retrográd képződmény, amely korlátozza a művészet szabadságát. A grafikus minderre úgy reagált, az ellenségeskedésnek elsősorban politikai gyökerei lehetnek. Hozzátette, hogy a Nemzeti Szalon „kiélezett kiállítás”. A hetedik évtizedében járó Vásárhelyi Őszi Tárlat kapcsán senki sem kérdez rá a résztvevőkre és a kimaradókra, ez a műcsarnoki rendezvény viszont nyilvánvalóan többletjelentéssel bír.
Stefanovits Péter véleménye szerint az automatikus, érvektől és szakmai szempontoktól független ellenállás a napi politikai csatározásokhoz hasonlít. Itt is emblémák és szlogenek szintjén zajlik a küzdelem. „»A művészet szabad, az MMA kirekesztő«, csak hogy egyet idézzek az elmúlt évek jelszavaiból. A kritikák ennek megfelelően a szakmaiságot mellőzve többnyire azzal foglalkoznak majd, hogy kik azok, akik nem állítanak ki, akik távol maradnak” – tekintett előre Stefanovits Péter.
A fiatal kollégák közül többen azzal utasították el a név szerinti felkérést, hogy ők már megengedhetik maguknak, hogy ne állítsanak ki itt – fűzte hozzá Jovián György. „Ezzel szemben több olyan élő klasszikust tudnék felsorolni – Lakner László, Deim Pál, Bartusz György –, akiknek már van akkora nevük, hogy megengedhetik maguknak, hogy részt vegyenek a Nemzeti Szalonon. Ez ilyen egyszerű.”