A Nemzeti Szalont politikai okokból támadják

Április 25-én nyílik a második Nemzeti Szalon a Műcsarnokban. Jovián Györgyöt és Stefanovits Pétert kérdeztük.

fib
2015. 04. 24. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Még mindig a Műcsarnok Budapest és Magyarország legjobb kiállítási helye – fogalmazott Stefanovits Péter. – Pozíciójánál fogva és a belső felépítése miatt egyaránt. Nem csoda, hogy örök vágyuk a művészeknek, hogy itt állítsanak ki.”

Az elmúlt évtizedekben azonban ez nem volt egyszerű – mutatott rá a grafikus. Mint elmondta, egyrészt kevés kiállítást rendeztek a hazai művészek munkáiból, másrészt létezett egy szűkebb kör, a „csapat”, amely megtestesítette a hazai avantgárdot, kizárva a körön kívülieket, így nem juthatott más a falakhoz. Később azonban megváltozott a helyzet – hangsúlyozta Stefanovits, hozzátéve: „itt a politikai változásokra is gondolok”. A Műcsarnok vezetése a Magyar Művészeti Akadémia hatáskörébe került, és az elmúlt években komoly együtt gondolkodás indult el, amelynek most már mutatkoznak eredményei.

Az MMA-t azonban ezért az együtt gondolkodásért számos kritika, támadás érte, amelyek szerint a szalon, akárcsak maga az akadémia intézménye, korszerűtlen, retrográd képződmény, amely korlátozza a művészet szabadságát. A grafikus minderre úgy reagált, az ellenségeskedésnek elsősorban politikai gyökerei lehetnek. Hozzátette, hogy a Nemzeti Szalon „kiélezett kiállítás”. A hetedik évtizedében járó Vásárhelyi Őszi Tárlat kapcsán senki sem kérdez rá a résztvevőkre és a kimaradókra, ez a műcsarnoki rendezvény viszont nyilvánvalóan többletjelentéssel bír.

Stefanovits Péter véleménye szerint az automatikus, érvektől és szakmai szempontoktól független ellenállás a napi politikai csatározásokhoz hasonlít. Itt is emblémák és szlogenek szintjén zajlik a küzdelem. „»A művészet szabad, az MMA kirekesztő«, csak hogy egyet idézzek az elmúlt évek jelszavaiból. A kritikák ennek megfelelően a szakmaiságot mellőzve többnyire azzal foglalkoznak majd, hogy kik azok, akik nem állítanak ki, akik távol maradnak” – tekintett előre Stefanovits Péter.

A fiatal kollégák közül többen azzal utasították el a név szerinti felkérést, hogy ők már megengedhetik maguknak, hogy ne állítsanak ki itt – fűzte hozzá Jovián György. „Ezzel szemben több olyan élő klasszikust tudnék felsorolni – Lakner László, Deim Pál, Bartusz György –, akiknek már van akkora nevük, hogy megengedhetik maguknak, hogy részt vegyenek a Nemzeti Szalonon. Ez ilyen egyszerű.”

A festőművész kifejtette, Magyarországon 6000-8000 ember foglalkozik képzőművészettel, közülük körülbelül 800 aktív kiállító. E 800-ból sokan kaptak meghívást a Nemzeti Szalonra, hogy pontosan mennyien, azt csak a kurátor tudja, az biztos, hogy összesen 207-en vállalták el a szereplést. „A meghívás nagy megtiszteltetés, hiszen azt jelenti, hogy a felkért művész megjelenhet az ország legnagyobb presztízsű kiállítótermében. Sokan a fél karjukat odaadták volna, hogy meghívják őket, de kimaradtak, mások pedig visszautasítják” – mutatott rá Jovián György.

A távol maradók személyét illetően sem Jovián György, sem Stefanovits Péter nem bocsátkozott találgatásokba: „ezt csak N. Mészáros Júlia tudhatja”. De egyes művészek tüntető hiánya biztos, hogy nagyobb visszhangot vált majd ki, mint maga a kiállítás – tette hozzá Stefanovits. Holott az elemzéseknek, ideális körülmények közepette, a kiállított alkotásokkal kellene foglalkozniuk.

Nem véletlen a művészek szerint az sem, hogy az Off-Biennále Budapest elnevezésű kortárs művészeti programsorozatot ugyanakkor nyitják meg Budapesten, amikor a Nemzeti Szalont. Ez a független képzőművészeti kezdeményezés számos helyen jelenik majd meg, hagyományos kiállítóterekben és alternatív helyszíneken egyaránt, nemzetközi hírű alkotókat is elhozva Magyarországra. „Ez nyilván versenyhelyzetet teremt, ami egészséges dolog. Meglehet: protest-, vagyis tiltakozó kiállításnak is felfogható, azonban ha jól sikerül, legyen minél több ilyen a jövőben, hiszen ez csak segít a kultúrát kedvelő közönségnek és szakmának is” – fogalmazott Stefanovits Péter.

A grafikus hangsúlyozta ugyanakkor, hogy amíg a szalon ilyen nagyszámú meghívottnak lehetőséget biztosít, nincs értelme a tiltakozásoknak. Az a nyitottság, amelyet a Műcsarnok vezetősége megteremt, régóta nem adatott meg a hazai művészeknek. Jó példa erre az a szalonhoz kapcsolódó digitális tárhely, ahová minden 18 éven felüli művész feltöltheti, így a nagyközönség elé tárhatja a portfólióját – emelte ki a grafikus. Közel 800-an éltek is a lehetőséggel, az ő munkáik a kiállítás ideje alatt szabadon böngészhetők lesznek minden érdeklődő számára.

A nyitottság egy másik aspektusára utalt Jovián György, amikor kifejtette, hogy az elmúlt tizenöt évben a Műcsarnok elvesztette azt a funkcióját, amiért megépült annak idején, vagyis hogy a magyar művészetet a maga teljességében mutassa be. „Volt olyan év, amikor magyar vonatkozású kiállítás nem is kapott helyet. Az intézmény új vezetése ezzel szemben szélesre tárja a kapukat a magyar művészet előtt, bevonva a határon túli területek szereplőit is a vérkeringésbe. Függetlenül ettől a nemzetközi kiállítások is helyet kapnak majd, de a hangsúlyok eltolódnak a nemzeti reprezentáció irányába.”

Többen felvetették ugyanakkor, hogy ha a szalon valóban az utóbbi tíz év hazai tendenciáit mutatja be, és nyit a magyar művészek felé, miért maradt ki a legfrissebb képzőművészeti ág, az intermédia (a fotó, videó, számítógépes alkotómunka). Stefanovits Péter szerint ennek fizikai okai vannak: a Műcsarnok befogadóképessége szab határt. De mint mondta, jövőre tervezik az intermédia művészek munkáit is bemutató Nemzeti Szalont. Cáfolva ezzel azokat a véleményeket, melyek szerint a Műcsarnok vezetősége szándékosan mellőzi a legújabb technológiákat felhasználó művészetet.

Jovián György a szalon céljaihoz visszatérve kifejtette: a rendszerváltást követően volt néhány nagyszabású kiállítás, a pillanatnyi helyzetet bemutató szándékkal, ezek azonban nem bizonyultak tradícióteremtőnek. „Most reméljük, hogy egy nagyon igényes bemutató meggyőző képpel szolgálhat a közönségnek.”

„A legfontosabb, hogy elindult egy folyamat, amelynek során remélhetőleg természetessé válik a különböző művészeti ágak számára az évenkénti vetésforgóban megrendezett Nemzeti Szalon” – tette hozzá Stefanovits Péter.

Zárásként Jovián György kiemelte, hogy az alkotóknak elemi vágyuk, hogy megmutassák a produkcióikat, a Műcsarnok pedig fogalom a magyar művészetben, oda bekerülni hatalmas megtiszteltetés, „szakmai beteljesülés”. Ameddig ez így van, a festőművész szerint lesz értelme szalont rendezni. „Az pedig, hogy sokan még ezt is szándékosan félreértik, kimondottan magyar sajátosság.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.