– Orvosnak tanult a marosvásárhelyi egyetemen, de két év után átjelentkezett a Szentgyörgyi István Színművészeti Intézetbe.
– Gyerekkoromban határoztam el, hogy orvos leszek, agysebész akartam lenni. Fel is vettek az egyetemre, de időközben rá kellett jönnöm, nem nekem való. Nem szerettem, csak nagyon akartam. Szüleim mindig azt mondták, hogy azzal foglalkozzam, amit szívből szeretek. Mindenben támogattak. Egy kolozsvári barátom döbbentett rá arra, hogy a színház az én utam. A gimnáziumban a magyartanárunk tartott nekünk önképzőkört, a verseket, énekszámokat és színdarabrészleteket bemutattuk a szülőknek is. A Kolozsvári Színházban pedig nagyon sok előadást megnéztem. Így szerethettem meg a színházat. És elhatároztam, hogy felvételizek a Szentgyörgyi István Színművészeti Intézetbe. Olyan nagyságoktól tanulhattam, mint például Delly Ferenc. A diplomakiosztásnál aztán Tompa Miklós hívott el a Marosvásárhelyi Székely Színházhoz, rengeteg szép szerepet köszönhetek neki. Ő tanított meg rá, hogy a színház szentély, amelyben mindenkinek megvan a maga feladata, de ezt csak tisztelettel, alázattal lehet elvégezni. Úgy érzem, akkoriban sokkal nagyobb etikája volt a színháznak, mint manapság. A színház vezetői sokat törődtek azzal, hogy a pályakezdők fokozatosan, kisebb szerepekből építkezve találják meg a helyüket. Ez nagyon sokat jelentett. Kétévente jöttem Magyarországra is, érdeklődve figyeltem, hogy a magyarországi színházak hol tartanak.
– A legtöbbet a színházban Harag Györgytől kapta. Harag volt az, aki az új marosvásárhelyi színház megnyitásakor, 1975-ben Az ember tragédiájában Ádám szerepét adta önnek. Milyen útravalót kapott a mestertől?
– Csodálatos ember volt. Újfajta stílust teremtett, amelyik közelebb állt az emberekhez. Csak akkor lehetett nála érvényes egy gesztus, ha súlya volt. Ki tudta nyitni a színészek lelkét, végtelenül érzékeny volt a színpadra, a színészekre. Időt hagyott annak, hogy egy előadás kiforrja magát, de soha meg nem elégedő ember volt.
– Fontos szellemi műhely lehetett a marosvásárhelyi színház. 1974-ben, akkori feleségével mégis beadta kivándorlási kérelmét, útlevelet azonban csak négy év múlva kapott a román hatóságoktól. Miért döntött úgy, hogy hazát cserél?
– A magyar nyelv miatt. Hétszer utasították el a kérelmünket. Hajthatatlan voltam, tudtam, hogy bármeddig kitartok. Ha tolókocsin, de akkor is el akartam jönni Magyarországra. Nehéz volt megválni Erdélytől, de még most is nagyon boldog vagyok, hogy itt lehetek. Két utazóládába csomagoltuk bele az életünk. Ezeket az édesapám készítette, aki műbútorasztalos volt, így ebben a formában őket is magammal hoztam az új hazába. Miskolcon már nagyon vártak minket, három évig tartották a helyem. Ott Ivanov címszerepében debütáltam, de azonnal kaptam egy filmszerepet is. Aztán beindult a gépezet, sűrű évek elé néztem. Később Győrbe szerződtünk, ahol én újra együtt dolgozhattam Harag Györggyel Osztrovszkij Viharjában, amelyben Kuligin szerepét játszhattam.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!