Advent, a karácsonyt megelőző várakozás időszaka közeledett, amikor Olasz Ferenc a kötet legutolsó felvételeit elkészítette, s a kereszténység legnagyobb ünnepe előtt néhány héttel került ki a könyv a nyomdából. Mondhatni, jelképes ez az egybeesés, hiszen Olasz Ferenc pályájának szinte minden állomása szorosan összekapcsolódik a hittel, vallásossággal, a népi szakralitással.
Ahogyan az album fülszövegében Kovács Klára, a művész alkotótársa, a fotók mellett közölt szövegek válogatója írja: „helye a Kereszt alatt jelöltetett ki. Annak fénykörében tölti életét, az határozza meg művészetét és mindennapjait. Országjárásai, képeinek ezrei tanúskodnak arról, hogy a kijelölt úton halad, immár hetven esztendeje.”
Több mint száz filmet készített 1973 óta, könyveinek sora két évvel később indult a Fejfákkal, amelyet a Mindörökké, a Dicsértessék, a Székelykapuk, a Mindörökkön örökké, az Ecce Homo, a Te Deum, majd 2013-ban a Dicsértessék bővített kiadása követett. Mindegyik arról beszél, amit Szent Pállal szólva a szerző így fogalmaz meg: „a keresztről való beszéd bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek, de nekünk, kik megtartatunk, Istennek ereje”.
Különösen érvényes ez az igazság a Passió című kötettel kapcsolatban, hiszen ennek a szó szoros értelmében a kereszt a főszereplője, s az út, amelyet bejárva Jézus halálával és feltámadásával beteljesítette küldetését, az emberiség megváltását. Erről beszél minden útszéli kereszt, s erről szólnak a kálváriák, amelyek eredetéről a tudomány nem sokat tud.
Az elnevezés a calvo, a koponya latin kifejezésén keresztül a Golgotára, a Koponyák helyére utal, ahol Jézust megfeszítették, s ahol ma a jeruzsálemi Szent Sír-templom áll. Történetükkel kapcsolatban annyi bizonyos, hogy az egyházi hatóságok valamikor a középkorban engedélyezték állításukat, lévén hogy az igazi keresztutat, a jeruzsálemi Via Dolorosát csak kivételes helyzetben lévő zarándokok kereshették fel.
Olasz Ferenc gyermekkorából még emlékszik azokra a jámbor öregasszonyokra, akik nagypéntek délután, Krisztus halálának órájában a temetőkertben lévő nagykeresztnél magának Jézusnak gyónták meg bűneiket. „Az emberek egykor az örök életre készülődtek, földi életük csak felkészülés volt Lelki parancs volt a megtisztulás, az újjászületés, hogy lélekben gazdagon járulhassanak a szentségekhez” – írja a kötet képeit kommentálva.