Egy különleges album egy különleges zenekartól

Dél-alföldi tekerős és dudás dallamok, régi mesterek elevenednek meg a Tallabille zenekar albumán.

2015. 04. 13. 7:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Becsülendő, amikor egy magyarországi zenekar nem a népszerű erdélyi dallamokat játssza, hanem veszi a fáradságot és felfedezi azokat az anyaországi vidékeket, amelyek szintén hihetetlenül gazdag népzenei kincset rejtenek. A Tallabille az Alföldet választotta, a tekerő és a duda hazáját, ahol nem a hegedűs cigány muzsikusok, hanem a magyar parasztemberek szólaltatták meg a tánchoz a dallamokat. Új lemezük Hallották-e hírit Csongorád megyének címmel a Dél-Alföldre kalauzol minket, tulajdonképpen tudományos alapossággal és a teljesség megidézésének igényével, vagyis a különböző tájegységek felsorakoztatásával. Nemrég még élő dallamok elevenednek meg újra, amelyek előadásánál nemcsak néprajzi pontosságra törekszenek, hanem az egykori adatközlők megidézésére is.

Ebben mindenképp különleges ez a korong és maga a Tallabille, és egyben előremutató is: végre határozottan szélesedik a kép a népzenei dialektusok terén, és a nem vonós népzene is nagyobb figyelemhez jut. Ez azért is fontos, mert sokszor egészen régi dallamrétegeket őriztek meg az úgynevezett bourdon hangszerek, mint például a középkor hangzásvilágából örökölt tekerő vagy a duda.

A lemezen nem titkoltan a régi nagy mesterek játékstílusa köszön vissza, ilyen Papp Rókusé, aki „úgy kipörgette a nótát”, hogy már három kilométerre meg lehetett ismerni, vagy Boros Imréé, akiről úgy mondták, hogy „sarokra vágta a nótát”, illetve azoké a szentesi tekerősöké, akiknek a monotonnak tűnő recsegését a klarinétosok végtelennek tűnő trillái egészítették ki. Megemlékezik az album Bálint Sándorról, A szögedi nemzet című nagymonográfia írójáról, a Dél-Alföld legnagyobb kutatójáról, az első világháború zenei örökségéről, hallunk pásztor-, rab- és betyárnótákat, jellegzetes szövegű dudanótákat. Mindezekről éppen olyan lelkesedéssel vall a lemezborító, mint amennyire magával ragadó a muzsika. Nem kevés munka és fáradság kellett a felkutatásához és az anyanyelvi szinten való megtanulásához.

Autentikus és stílushű előadást hallunk a Tallabille négy zenészétől, a kiváló és virtuóz dudás Istvánfi Balázstól, a két bravúros tekerőstől, Legeza Mártontól és Németh Andrástól, valamint a Dél-Alföldön elterjedt Esz-klarinéton játszó Lipták Pétertől. A négy vendégénekesből különösen Papp László és Havay Viktória hangja illeszkedik a maga természetében a „csongorádi” énekstílushoz, de Navratil Andrea és Soós Réka is nagyszerű társa a tekerős, dudás nótáknak. Egészen más stílus a zárószám, az egyházi vonatkozású esti ének, amely méltó befejezése a padkaporos bálokat megidéző táncrendeknek.

A Tallabille zenéje meghozza az ember kedvét a dél-alföldi vidékhez. Irány Csongrád!

(Tallabille: Hallották-e hírit Csongorád megyének – Hagyományos parasztzene a Dél-Alföldről. Fonó, 2014.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.