Ez lesz-e a jövő évi Oscar-díjas film? Ha nem is vesszük komolyan – ne vegyük – Vin Diesel marketingfogását, ahogyan a Halálos iramban 7-et előzetesen aposztrofálta, a kijelentés jó beszédtémát jelentett az akciósorozat aktuális epizódja előtt. Főleg, mert az alkotás elmúlt másfél éve másról sem szólt, mint a főszereplő Paul Walker haláláról, valamint az ebből fakadó nehézségek leküzdéséről, hogy végül mégis legyen épkézláb film, amelyben az idejekorán távozó színész is szerepel.
A Halálos iramban 7 műfaji filmként egyáltalán nem váltja meg a világot, az akciófilm zsáner kötelező elemeit és stílusát sorolja pedáns szorgalommal, és éppúgy a nagyobb, hangosabb, látványosabb hármassága volt elkészültekor sorvezető, mint az összes korábbi epizód esetén. A papírvékony történet fél mondatban elintézhető – az előző rész gonosztevőjének testvére akar bosszút állni most a tesót kiiktató autós-rendőr társaságon –, a lényeget úgyis a néhánypercenként érkező akciószekvenciák jelentik.
Az üresjáratokban pedig elsősorban a nosztalgia, az érzelgősség és a szentimentális merengések várják a nézőt. Utóbbi nemcsak arról szól, hogy a szereplők honnan hová tartanak, de sokkal inkább egy összegzés, amellyel a széria elbúcsúzik a főszereplőjétől. Paul Walker halála – a sors iróniájaként autóbaleset következtében hunyt el – alaposan átírta az eredeti terveket, a színész ugyanis a jelenetei csekély hányadát vette csak fel.
Azon túl, hogy gyorsan mellékszereplőnek írták át figuráját (és főszereplővé Vin Dieselt), kellett a rá hasonlító testvére dublőrködése, valamint számítógépes trükkök sora, amely kipótolta a kulcsjelenetekben a hiányt. Az IT divízió jó munkát végzett, az illúzió szinte tökéletes, csak abból sejteni, hogy mely jelenetekben nem szerepelt valójában Walker, hogy ott különösen hallgatag vagy háttérbe szorított a férfi.
A filmbe – s ebben igazán meghökkentő a Halálos iramban 7 – ráadásul érdekes stílusbravúrként közvetlenül is beleszövődik Walker búcsúztatása, amelytől talán első alkalommal a film történetében egy akciófilm végén is sírásra görbülhet az érzékenyebb nézők ajka. Ami pedig addig történik? A maszkulinitás dicsérete egy férfiizzadsággal és tesztoszteronnal terhelt akciófilmben, ahol minden és mindenki felrobban, ütközik, üldöz és lő, az autók ezúttal már repülnek is, és például repülőkkel, drónokkal csapnak össze.
Sok továbbá a tetovált bicepsz, és még több a közhelyeket és bárgyú beszólásokat szemöldök-összehúzva köpködő mácsó. A Halálos iramban 7 sztárparádéja már-már A feláldozhatókat idézi, amelyet – a látványos akciójelenetek mellett – illő lesz tovább fokozni egy 8. és 9. részben. Mert a mostani, borítékolható kasszasiker hatására kétségünk ne legyen a folytatás(ok) felől. The Show Must Go On.
(Halálos iramban 7, amerikai akciófilm, 2014. Rendező: James Wan)