– Amikor a mostani kiállításra elkezdte a fotókat válogatni, mire gondolt?
– Jó kérdés. Bevallom, elsődlegesen az volt a szándékom, hogy olyan képeket válasszak ki, amikkel nem fogok szégyenkezni egy fotókiállításon. Próbáltam hatvan év munkáiból olyanokat kiválogatni, amelyek még nem kerültek elő. Sosem készültem arra, hogy kiállításom legyen: eddig mindössze egy tárlatom volt Amerikában, körülbelül 25 képemmel és egy másik fotóssal közösen. Azóta nem is volt szó róla, hogy kiállítsak, amíg barátom és üzlettársam Romwalter „Richy” Béla nem hozta ezt szóba két évvel ezelőtt. Hónapokon át negatívok és diapozitívok ezreit kellett átválogatni, s közben olyan képek is előkerültek, amelyeket már el is felejtettem. Így állt össze a 150 fekete-fehér és színes képből álló kiállítás anyaga.
– Nemcsak fotósként, filmesként is örök dilemma, hogy melyik a jobb: a színes vagy a fekete-fehér?
– Nekem a fekete-fehér a mániám, mert absztrakt. Amikor az ember fekete-fehérrel dolgozik, az jobb, mint a valóság, mert művészibb. A fekete-fehér egy választék, benne a fény-árnyékkal, amit igazán szeretek a filmezésben. Amikor moziban dolgozom, akkor is szeretek a színektől eltávolodni. Egy jó látványtervező, mint a háromszoros Oscar-díjas Dante Ferretti – aki Scorsesével, Pasolinivel, Fellinivel dolgozott együtt s legutóbb a Hamupipőkét jegyezte – például azért dolgozik szívesen velem, mert ő is azt szereti, ha a színek nem veszik át a hatalmat a látvány fölött.
– 2011-ben operatőr-mesterkuzust tartott az etyeki Korda Stúdióban, ahol szomorúságának adott hangot a digitális filmezés térhódítása miatt. Többek között kitért arra is, hogy az új technikával nem lehet a régi módon kulisszákat megteremteni. Az elmúlt hetekben viszont többször is megengedőbben nyilatkozott a digitális filmezésről.
– A digitális filmet nem szabad ellenezni. Én azt a részét használom a digitális fotográfiának, ami nekem kedvező. Legszívesebben most is színes nyersanyagra dolgoznék, és utána áttenném az egészet digitális formátumba, hogy majd a Photoshoppal azt csinálhassak vele, amit csak akarok. Ezt a filmnél nem tudtam megtenni, azt csak egyszer lehetett felvenni – bár a nagyításánál lehetett változtatni a fényeken, és lehetséges volt kivenni a színeket is. A Technicolor idejében többször színesre filmeztem, és gyakran csináltunk egy külön fekete-fehér negatívot hozzá, majd a kettőt összehoztuk. Ekkor lehetett meghatározni, hogy mennyi szín legyen a filmben és hány százalék legyen a fekete-fehér. Például a Gyilkos túránál majdnem hogy fekete-fehérnek néz ki a színes, mert elkerültük, hogy színeket használjunk – benne a fekete, a fehér és a zöld dominál, és így például az egész folyón történő kajakút alatt kizártuk a kéket, ami a felhők miatt egyébként sem tükröződött a vízen. De a digitális világban mindezt könnyebbé válik elérni.