Számos területén a művészetnek példák sora bizonyítja, nem törvényszerű, hogy az utód szinte belerokkan a szülő alkotói nagyságába és elkallódik. Inkább tanul, inspirálódik, őrzi és továbbgondolja az örökségét, újat és érvényeset hoz létre. Pécs szülöttjének, Victor Vasarelynek a fia, Jean-Pierre Vásárhelyi – művésznevén Yvaral – sem mindig és kizárólag az apjával szemben határozta meg önmagát: közös alkotásokat is jegyeznek. Vasarely a nevét adta, Yvaral pedig a képzeletét a rombusz és a Möbius-szalag találkozásához, így született meg a Renault 1972-es emblémája, amelyet Yvaral legismertebb alkotásaként, Vasarely-emblémaként is szoktak emlegetni.
A párizsi rue du Louvre egyik dísze Yvaral 1984-ben készült Mona Lisa-oromfala, amely Vasarely hitvallásának része is: a művészetet mindenki által elérhetővé kell tenni, nemcsak sokszorosított képek, szitanyomatok formájában, hanem úgy is, hogy ki kell vinni az utcára. A köztéri plasztikák, az épületek díszei, dekorációi mind ezt szolgálhatják, a fényfestészet, a művészi graffiti is. Ám a művészet demokratizálását az értetlenségen túl még egy veszély fenyegeti: a rongálás. Vasarely és Yvaral egyik közös alkotása, a párizsi RTL-székház homlokzata is e kettőnek esett áldozatul 2009-ben: a kinetikus kompozíciót a televíziós társaság színeivel festették át, azt jócskán eltorzítva. A történet happy enddel végződött: a művet helyreállították.
– Vasarely és Yvaral tökéletesen tiszteletben tartották egymás munkáját – mesélt az apa és fiú, a mester és tanítvány viszonyáról a pécsi verniszázs után Pierre Vasarely. – Vasarely mindig azt hangoztatta, a fia sokkal tehetségesebb nála. Bár az apa–fiú kapcsolat nem volt mindig zökkenőmentes, a művészet terén a kölcsönös tisztelet volt meghatározó. (Mikor Yvaralt kérdezték az apjához fűződő viszonyáról, a válasza gyakran az volt: az atya, a fiú és a jó szellem. Művészneve is a Vasarely név rövidebb anagrammája.)
Yvaral 1934-ben született Párizsban, iparművészetet tanult, majd Vasarely tanácsára – több lábon álljál, legyen rendes szakmád – apjához hasonlóan reklámgrafikusként dolgozott. Első műveit az ötvenes évek végén állította ki a legendás − Vasarely pályáját is sok tekintetben meghatározó − Denise René galériájában, majd 1960-ban Julio Le Parc, Francois Morellet, Francisco Sobrino, Horacio Garcia Rossi és Joel Stein társaként megalapította a Vizuális Művészeti Kutatócsoportot. Az 1968-ig működő csoport valójában Vasarely ellenében lépett fel – tagadták a festészetet –, ám plasztikáik, kinetikus hatású képeik mégiscsak az op-art gondolatiságát folytatták: a kép nézőjének mozgása által változik, „mozog” az alkotás – a mű és a befogadója egymást készteti a mozgásra.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!