Az atya, a fiú és a képzőművészet

A pécsi Modern Magyar Képtárban nyílt meg Yvaral kiállítása, fia, Pierre Vasarely jelenlétében.

Tölgyesi Gábor
2015. 05. 27. 12:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számos területén a művészetnek példák sora bizonyítja, nem törvényszerű, hogy az utód szinte belerokkan a szülő alkotói nagyságába és elkallódik. Inkább tanul, inspirálódik, őrzi és továbbgondolja az örökségét, újat és érvényeset hoz létre. Pécs szülöttjének, Victor Vasarelynek a fia, Jean-Pierre Vásárhelyi – művésznevén Yvaral – sem mindig és kizárólag az apjával szemben határozta meg önmagát: közös alkotásokat is jegyeznek. Vasarely a nevét adta, Yvaral pedig a képzeletét a rombusz és a Möbius-szalag találkozásához, így született meg a Renault 1972-es emblémája, amelyet Yvaral legismertebb alkotásaként, Vasarely-emblémaként is szoktak emlegetni.

A párizsi rue du Louvre egyik dísze Yvaral 1984-ben készült Mona Lisa-oromfala, amely Vasarely hitvallásának része is: a művészetet mindenki által elérhetővé kell tenni, nemcsak sokszorosított képek, szitanyomatok formájában, hanem úgy is, hogy ki kell vinni az utcára. A köztéri plasztikák, az épületek díszei, dekorációi mind ezt szolgálhatják, a fényfestészet, a művészi graffiti is. Ám a művészet demokratizálását az értetlenségen túl még egy veszély fenyegeti: a rongálás. Vasarely és Yvaral egyik közös alkotása, a párizsi RTL-székház homlokzata is e kettőnek esett áldozatul 2009-ben: a kinetikus kompozíciót a televíziós társaság színeivel festették át, azt jócskán eltorzítva. A történet happy enddel végződött: a művet helyreállították.


– Vasarely és Yvaral tökéletesen tiszteletben tartották egymás munkáját – mesélt az apa és fiú, a mester és tanítvány viszonyáról a pécsi verniszázs után Pierre Vasarely. – Vasarely mindig azt hangoztatta, a fia sokkal tehetségesebb nála. Bár az apa–fiú kapcsolat nem volt mindig zökkenőmentes, a művészet terén a kölcsönös tisztelet volt meghatározó. (Mikor Yvaralt kérdezték az apjához fűződő viszonyáról, a válasza gyakran az volt: az atya, a fiú és a jó szellem. Művészneve is a Vasarely név rövidebb anagrammája.)

Yvaral 1934-ben született Párizsban, iparművészetet tanult, majd Vasarely tanácsára – több lábon álljál, legyen rendes szakmád – apjához hasonlóan reklámgrafikusként dolgozott. Első műveit az ötvenes évek végén állította ki a legendás − Vasarely pályáját is sok tekintetben meghatározó − Denise René galériájában, majd 1960-ban Julio Le Parc, Francois Morellet, Francisco Sobrino, Horacio Garcia Rossi és Joel Stein társaként megalapította a Vizuális Művészeti Kutatócsoportot. Az 1968-ig működő csoport valójában Vasarely ellenében lépett fel – tagadták a festészetet –, ám plasztikáik, kinetikus hatású képeik mégiscsak az op-art gondolatiságát folytatták: a kép nézőjének mozgása által változik, „mozog” az alkotás – a mű és a befogadója egymást készteti a mozgásra.

 

A plexiüvegből, fémlapokból, műanyag és gumiszálakból szerkesztett, optikai hatásra törekvő képek közül több is helyet kapott a pécsi tárlaton – e művek ugyan más eszközökkel élnek, más eljárásokkal készültek, mégis, Vasarely fekete-fehér, kinetikus hatású alkotásaihoz hasonló hatást váltanak ki a nézőjéből. − E csoport célja ugyanakkor azonos volt Vasarely meglehet, kissé utópisztikus céljával: mindnyájan demokratikus útra szerették volna terelni a művészetet – kommentálta a „tagadás” korszakát Pierre Vasarely. – Akár olyan köztéri plasztikákkal is, amelyet bárki megérinthet. Yvaral, miután a hatvanas évek végén visszatért a festészethez, továbbra is úgy tartotta, az építészet, az urbanisztika és a képzőművészet együttműködésével mindez lehetséges.


A pécsi Modern Magyar Képtár két sorozattal is bemutatja Yvaral festészeti korszakát: az egyik Mona Lisáé, a másik Marilyn Monroe-é. A reneszánsz szépségideál és a hatvanas évek szexszimbóluma op-art eszközökkel, mindinkább pixelesedő portréváltozatokkal már a pop-art világába kalauzolja az ezúttal is mozgásra késztetett nézőt, amelyben ha a művészet nem is lett mindenkié, legalábbis árucikké vált. A Vasarely Alapítvány Aix-en-Provence-i gyűjteményéből érkezett képek mellett ezt teszi még hangsúlyosabbá egy monacói gyűjtő birtokában lévő Marilyn Monroe-portré, amelyet Yvaral Swarovski-kristályokkal pöttyözött ki.


Pierre Vasarely, aki nemcsak a pécsi és a budapesti Vasarely Múzeum miatt jár gyakorta Magyarországon, ezúttal is hangsúlyozta: mind az 1930-ban Párizsba emigrált Vasarely, mind Yvaral megőrizte magyar identitását, Vasarely, édesapja és nagybátyja is mindig magyarul beszélt családi körben. Ő maga Vasarelyvel járt először Pécsett, szeretett bele a városba, az országba. A 2010-es pécsi Európa Kulturális Fővárosának védnöke volt, 2006 óta lelt barátokra Pécsett, a város egyetemének díszdoktori, valamint Magyarország tiszteletbeli konzuljának címét rendkívüli megtiszteltetésként éli meg.

A Vasarely Alapítvány elnökeként az ő érdeme, hogy 2010-ben Pécs Európa Kulturális Fővárosaként kortárs szoborpályázatot írt ki: a 37 négyzetméter című alkotást – amely egy lakótelepi lakást formáz meg Vasarely művészetére reflektálva − Pécs uránvárosi negyedében állították fel. Az absztraktellenes – időnként giccspárti – köztéri szoborállításokat ugyanakkor nem kommentálta kérdésünkre.

A dél-franciaországi Aix-en-Provence bírósága 2009-ben mondta ki, hogy Vasarely kizárólagos örököse Pierre Vasarely, ám a hosszú pereskedés során Michele Taburno-Vasarelyvel − Yvaral második feleségével − Vasarely rengeteg alkotásának nyoma veszett, s Vasarely több múzeumát is bezárták. Pierre Vasarely erről elmondta: a Vasarely Alapítvány öt éve dolgozik azon, hogy az Aix-en-Provence-i múzeum mellett – amelynek épületét Vasarely tervezte − Gordes-ban is újranyissák a múzeumot. Mivel jövőre lesz Vasarely születésének 110. évfordulója, az alapítvány arra is készül, hogy Franciaországban és Magyarországon is nagyszabású kiállításokkal emlékezetessé tegye az évet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.