Fergeteges iramot diktál a Mad Max

Harminc év elteltével visszatér a mozikba Mad Max. Az akciófilmet értékelő nézőnek ünnep George Miller filmje.

Kárpáti György
2015. 05. 21. 13:49
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Milyen csodálatos ez a nap – ordítja egy éppen a halálra készülő szolga egy fergeteges autós üldözéses akciójelenet közepén a Mad Max – A harag útjában, és ha abban a kontextusban ez teljesen bizarr és elborult kijelentés is, az egyszeri, akciófilmet értékelő és rá szomjazó néző számára valóban ünnep George Miller filmje, minden kockája. Az ausztrál rendező 1979-ben, 34 évesen készítette el posztapokaliptikus moziját, a mára kultikussá váló Mad Maxet, amely a siker hatására gyorsan trilógiává dagadt.

A remek direktor aztán sok mindent alkotott: neki köszönhetjük Az eastwicki boszorkányokat, a Babe kismalac kalandjait bemutató és a Táncoló talpak című animációs filmet – utóbbiért Oscar-díj is volt a jutalma. A világ mégis úgy kerek, hogy a márciusban hetvenedik születésnapját ünneplő rendező egyszer visszanyúljon a gyökereihez, ráadásul a mára kissé elsilányult és franchise-okból, valamint elcsépelt klisékből táplálkozó akciófilm műfajban iskolázza le riválisait. Miller sorvezetőt nyújtott át, mondván, lám, minden fanyalgás dacára így is lehet még tenni-venni a sokat látott zsánerben.

A Mad Max – A harag útja a műfaji konvencióknak megfelelően papírvékony történetével nem fogja agytekervényeinket igénybe venni: itt van Mad Max, aki fogságba esik, és csak a szabadulás foglalkoztatja, másrészt a földi pokolból szintén menekülni akaró Furiosa, aki egy benzintartály mellett a hátsó ülésre bevágja egy bandavezér szintén menekülni vágyó kényszerfeleségeit. A közös elem mindegyikükben a menekülés vágya, bármi áron, tűzön-vízen át. És konkrétan utóbbi történik, két órán keresztül, ezen belül a film elején mindjárt egy olyan harmincperces, vég nélküli akciójelenetben, amelyet a cannes-i filmfesztiválon megtartott bemutatóján konkrétan hangos éljenzéssel tapsolt meg a közönség.

Miller parádés iramot diktál, kaszkadőrök és koreográfiák sosem látott kombinációját szórja a vásznon, s mindezt a 72 éves operatőr, John Seale csodálatos kompozícióiba csomagolva. A Mad Max – A harag útja semmi mást nem kínál, csak akciót és látványt, ám olyan magas színvonalon, amiről azt hittük eddig, az a szint már nem is létezik. Nos, Miller megmutatta, hogy igen, s oktatja a Halálos iramban filmeket, minden képregényhőst és a még nem létező, leendő követőiket is. Miller és filmje a tehetség, a hozzáértés és a kreativitás együttes diadala, olyan mozi, amelyről nemcsak sokáig beszélünk még, de jó darabig utánozhatatlan is marad. Hacsak a már most bejelentett következő epizód nem fogja überelni. De az már a sztratoszférát jelenti.

(Mad Max – A harag útja. Színes, magyarul beszélő, ausztrál akciófilm, 130 perc, 2015, rendező: George Miller. Forgalmazó: InterCom)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.