– Mostanában sok szó esik a bevándorlásról, az ön érdeklődése viszont nem új keletű a téma iránt.
– A tematika elsősorban produceremnek, László Sárának a szívügye, innen is származik a Hivatalt gyártó cég (Campfilm) neve. Az első nagy projekt egy bevándorlókról szóló tévésorozat lett volna, amely egy menekülttáborban játszódott volna. 2007–2008 körül négyen a Színház- és Filmművészeti Egyetemről elmentünk a debreceni menekülttáborba, az volt a koncepciónk, hogy a menekültek saját magukról készítsenek művészeti produktumokat. Az egésznek aztán az lett a vége, hogy mi csináltunk róluk filmeket.
– Ezt követően két dokumentumfilmet is szentelt a tematikának, míg a mostani tévéfilmig eljutott.
– És közben még készítettem 3 esküvő címmel egy integrációs dokumentumfilmet is. Egyik következett a másikból, filmről filmre léptünk tovább, egyrészt a témában is egyre mélyebbre sikerült leásnunk, másrészt az elődök referenciául szolgáltak a következő darabok gyártásakor.
– Mit gondol, ma az embereknek mennyire van valós képük a magyarországi bevándorlásról?
– Mondhatjuk, szinte semmit nem tudnak róla, ezt a saját családomon és rokoni kapcsolataimon keresztül is pontosan le tudom mérni. Vagy azt mondhatjuk, hogy csak annyit tudnak róla, ami napi szinten megjelenik a médiában. A bevándorlás kérdése évek óta téma, de a januári párizsi események átléptek egy olyan határt, ami mindenkinek felborzolta a kedélyét.
– Ennek fényében mennyire lehet szerepe egy filmes munkáinak az erről szóló vitában?
– Teljes mértékig, sőt, bizonyos szempontból ez a munkánk legfontosabb feladata. Remélem ugyanakkor, hogy a Hivatal – miközben segít elmélyedni a témában, kapukat nyit ki és kérdéseket tesz fel – önálló filmként is megállja a helyét.
„A filmben szereplő török családdal konkrétan az ügyfélszolgálaton találkoztam, majd elmentem a józsefvárosi gyrososukba is”
Fotó: Nagy Béla / Magyar Nemzet
– Dokumentumfilmek után hogyan készültek a téma tévéfilmes feldolgozására?
– Hatalmas munkát végeztünk. Egyrészt felhasználtuk azokat a kapcsolatainkat, amelyeket az eddigi filmjeink során kialakítottunk. Volt egy előképünk, Nagy Dénes rendezőkollégám egy konkrét bevándorlási hivatalban szeretett volna dokumentumfilmet készíteni, de nem kapta meg a forgatáshoz szükséges engedélyeket. Mi ennek megfelelően már egy fiktív hivatalról készítettük el a filmünket. Az előkészítés a forgatókönyv írásával együtt majd egy évet vett igénybe. Aztán felhívásokat tettünk közzé, és rengeteg riportanyagot vettünk fel, amelyben megélt történeteket meséltek el a résztvevők. Végül konkrét terepszemle során elmentünk a bevándorlási hivatalba, ott is gyűjtöttünk anyagot. Itt nagyon érdekes sztorikra bukkantunk, például az érdekházassággal kapcsolatban. Persze erről is láttunk már filmet, mint például a Zöld kártya Gerard Depardieu-vel, de az ezzel kapcsolatos sztorikat személyesen hallani hajmeresztő volt.