Kárpáti György kritikája
Nemes Jeles László elsőfilmesként végrehajtott bravúrja nem példátlan, de ritkaságszámba megy: a világ legrangosabb filmfesztiválján úgy kapta meg a zsűri nagydíját, hogy sokak szerint a mezőny legjobb darabja volt. Erős rendezői koncepció, megrázó történet, kivételes fényképezés és hangkeverés – ez a Saul fia.
Saul Ausländer az auschwitzi Sonderkommando tagja, a halálgyár végóráiban feszített tempóban segíti a nácik végső megoldását, miközben tudja, hogy hamarosan rá is sor kerül, és a biztos halált semmiképp sem kerülheti el. Saulban egy tragikus véget ért kisfiú hatására hirtelen feltolulnak az apai érzések, és eszébe jut – talán nem is létező – saját fia. Elhatározza, hogy zsidó szokás szerint eltemeti a holttestet, ami normális körülmények között nem lenne nagy nehézség, ám Auschwitzban, ráadásul a Sonderkommando felszámolása előtti éjszakán szinte a lehetetlennel egyenlő.
Nemes Jeles László első játékfilmje olyan témát dolgoz fel, amely egy profi számára is komoly kihívás, és amelyben olyan rendezők is elérzékenyülő, szépelgő megoldásokba csúsznak, mint Steven Spielberg. Nemes Jeles azonban továbbfejlesztette a Türelem című rövidfilmjében is kipróbált és sikerre vitt rendezői koncepciót: beszűkített térben, mindig mozgó kamera mellett rákényszerít, hogy szó szerint a bőrünkön tapasztaljuk meg a holokauszt felfoghatatlanságát. Ez, és ennek az élménynek a rendkívüli technikai kivitelezése teszi kivételessé a Saul fiát, ami már azzal is megdöbbentette a világot, hogy elsőfilmes alkotásként bekerült a cannes-i versenybe, majd ott nagy formátumú alkotók előtt nyerte el a zsűri nagydíját. Nemes Jelest ugyanis elkerülik a rossz beidegződések, felvett hibás reflexek és elképzelését kompromisszumok nélkül vitte végig.
Fantasztikus Erdély Mátyás operatőri munkája, a kézi kamera kiválóan tölt be dramaturgiai funkciót, minden pillanatban ott vagyunk a szögesdrót mögött, érezzük a halálfélelmet, a kiszolgáltatottságot. Minden korábbinál pontosabb elképzelésünk lehet a haláltáborok értelmetlenségéről, arról a felfoghatatlan helyzetről, ahogy az emberek szembesülnek az értelmetlen végzettel, és gyakorlatilag mire végiggondolnák nem létező lehetőségeiket, már vége is az életnek. Ezt a nyomasztó élményt fokozza a remek – Cannes-ban szintén díjazott – hangkeverés, a választott 4:3-as képarány, amelyek mind-mind moziban adják meg a katarzist.