Jótékonysági nap a kárpátaljai diákokért

Kárpátaljai művészeti iskolák diákjain segít az MMA vasárnapi rendezvénye. Interjú Záborszky Kálmán karmesterrel.

2015. 06. 05. 16:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Kárpátaljai művészeti iskolák diákjain segít az a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) vasárnapi egész napos rendezvénye, amelynek esti zárókoncertjén a Zuglói Filharmónia játszik.
– Kárpátalján köztudottan nagyon nyomorúságos a helyzet. Nemcsak a mindennapi élet nehéz, hanem a művészeti oktatás is komoly anyagi gondokkal küzd. Tizenöt éve szembesültem először a helyzet súlyosságával: eljött hozzám Beregszászról egy zeneiskola-igazgató, és arra kért, hogy ha véletlenül akad bármilyen felesleges hangszer, hadd vigye el. Ilyen nagyszabású gyűjtés, amely kifejezetten a művészeti oktatásban tanuló fiataloknak nyújt segítő kezet, eddig még nem volt, ezért is örülünk ennek az eseménynek. Amikor felkértek rá, és elmondtam a zenészeknek, az egész zenekar egy emberként, önként vállalkozott arra, hogy honorárium nélkül fellép a hangversenyen.

– Milyen műsorral készülnek?
– Bizet Carmenjéből lesznek részletek, Az arles-i lány II. szvitje hangzik el, majd pedig Erkel Ferenc Bánk bánjának néhány fontos, üzenetértékű részlete. Kiss B. Atilla operaénekes énekli a Hazám, hazám kezdetű áriát. Az ő személye azért is érdekes, mert egyrészt erdélyiként talán jobban átérzi azokat a nehézségeket, amelyekkel a kárpátaljaiak nap mint nap szembesülnek, másrészt ő az MMA határon túli tagozatának vezetője.

– A Carmen egyébként is meghatározza a következő időszakot, hiszen június 26-án a Müpában az egész operát előadják.
– Igen, és ahogy ott is, úgy most vasárnap is Horváth Gábor fogja vezényelni, aki mint karmester dolgozik mellettem a Zuglói Filharmóniában, ezért aztán az egész estét átengedtem neki.

– Zenekaruk hosszú ideje meghatározó együttese a magyar zenei életnek, különösen az utánpótlás szempontjából.
– Ha a zuglói zenei műhelyről beszélünk, akkor arról is szólnunk kell, hogy bár a nemzeti ifjúsági zenekari cím nagyon szép és megtisztelő, de ahogy Kárpátalján, úgy nálunk is az anyagiak okozzák a fejtörést. A támogatásunk ugyanis egyáltalán nem megoldott. A jelenlegi finanszírozási struktúra a fiatalokat alkalmazó zenei műhelyeknek nem ad ösztönző segítséget. Egy helyben állunk, a legjobb zenekari tagjainkat sorra viszik el a 30-40 ezer forinttal többet ráígérő zenekarok. Nem mondhatok erre semmit, ezen a pályán is meg kell élni. Most az első csellistánkat vitte el a rádiózenekar, azelőtt az operaház szerződtette le több tagunkat. Ez egyfelől megtisztelő, hiszen magasabb szakmai helyre kerültek a tőlünk elindult zenészek, ugyanakkor fájó, hiszen azért mentek el, mert máshol több pénzt kapnak.

– Pedig számos példamutató és hiánypótló kezdeményezésük van, a legfontosabb talán az a misszió, amelynek keretében szervezetten, iskolaidőben vendégül látják a zuglói iskolásokat egy-egy ingyenes koncertre.
– Óriási a sikere! Az első alkalmakra még félve, bizonytalanul érkeztek tanárok-diákok egyaránt, most már azzal a problémával szembesülünk, hogy nem tudjuk kiszolgálni az igényeket, akkora a túljelentkezés. Nagyon sok iskola szeretne bekapcsolódni, de egy bizonyos létszám fölött nem tudunk többet vállalni, azon gondolkodunk, hogyan tudnánk bővíteni a lehetőségeinket. Ezeknek ugyanis az az alapjuk, hogy ingyenesek, hiszen a lényege, hogy azok is értékes összművészeti élményhez jussanak, akik nem tudnák kifizetni, vagy ahol nem olyan a szülői háttér, hogy ilyesmire áldoznának.

– Mi a siker titka?
– Maga a zene, de azt is meg kell említenem, hogy Solymosi-Tari Emőke, aki a műsor összeállításában a társam, rendkívül igényesen és nagyon magas színvonalon vezeti ezeket a műsorokat, én magam is mindig tanulok valamit a közös munkából. Meggyőződésem, hogy az ő személye a Pastorale sorozatunk sikerében is szerepet játszik. Ezek a sorozatok a legkedvesebb gyermekeink.

– A Pastorale felépítésében minden évben egy alkalom az opera műfajára koncentrál, s olyan műveket vesz elő, amelyekkel gyerekek máshol nem nagyon találkoznak.
– Különösen azt tartom fontosnak, hogy ezeket az operákat, a cselekményüket és a zenéjüket Solymosi-Tari Emőke mesélőként emberközelivé teszi a gyermekek számára. Zenetörténészként rávilágít a darab kulcspontjaira, megmutatja az összefüggéseket, amelyeket aztán a művel való későbbi találkozáskor is felismer majd a hallgatóság.

– Mik a terveik a jövő szezonra?
– Meghirdettük a bérleteinket. A Gaudeamus sorozatot a Zeneakadémián tartjuk, ennek egyik különlegessége, hogy Bartókkal kezdjük: Szabadi Vilmos a II. hegedűversenyt játssza, amit a Concerto követ a műsorban. A Bartók-évforduló apropóján a zeneszerző több művével is foglalkozunk, az MMA szeptember 27-i Bartók-műsorára minket kértek fel, Medveczky Ádámmal ketten dirigáljuk majd a Bartók-műveket, amelyek az életmű egyfajta keresztmetszetét adják, ezen a Concerto mellett az Erdélyi táncok, a Cantata Profana és a III. zongoraverseny szerepel. A Stephanus-bérlet koncertjeit a Müpában tartjuk, ennek zárása például Baráti Kristóf zenekari szólóestje lesz, a téli bérletet a Vigadóba hirdettük, de lesz Pastoral, és az iskolásoknak szóló Felfedezőutas sorozat is folytatódik külön a kisebbeknek és külön a nagyobbaknak, illetve a Makovecz Imre 80. születésnapjára rendezett emlékkoncertre is minket kértek fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.