Kósa Ferenc képei az idő egészéről

Kósa Ferenc Kossuth-díjas filmrendező eddig nem ismert oldaláról mutatkozik be.

Kárpáti György
2015. 06. 20. 17:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

József Attila soraival köszönti Kósa Ferenc Az idő egésze című kiállításának látogatóit. A hódmezővásárhelyi Alföldi Galériában látható tárlaton A Dunánál című verssel húz párhuzamot: „Én úgy vagyok, hogy már száz ezer éve / nézem, amit meglátok hirtelen. / Egy pillanat s kész az idő egésze, / mit száz ezer ős szemlélget velem”. Kósa Ferenc ennek hatására nem verseket kezdett el írni, hanem fényképezőgépet ragadott, hogy megörökítse a valóságot.

A nyíregyházi születésű művész később a mozgókép irányába lépett tovább; 1963-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, majd rendezői karrierje során olyan remekműveket készített, mint a Cannes-ban 1967-ben a legjobb rendező díjával jutalmazott Tízezer nap, valamint az Ítélet és a Nincs idő. Ám a fotózáshoz mindig is hű maradt; ahogy fogalmaz, mintegy fél évszázadon keresztül igyekezett állóképekben is rögzíteni mindazt, amit jártában-keltében látott, s érzett, gondolt. Erről tanúskodik Az idő egésze című kiállítás, amely több mint háromszáz fotón keresztül közvetíti Kósa Ferenc megfigyeléseit a körülötte lévő világról.

Földrajzi tematika szerint csoportosulnak a képek a termekben: a művész Magyarország és a Kárpát-medence megismerése után Európa országait járta be. Ezen belül is megismerhetjük csodálatát a gótikus katedrálisok iránt, gyakran azonban nem egy ív vagy forma kap hangsúlyt a fotókon, sokkal inkább benyomások, egyéni impressziók.

 

Kósa Ferenc Európa mellett Afrika, Ázsia, Észak- és Dél-Amerika országaiban is járt – művei nem egyszerűen egy turista fotói: az észak-amerikai sorozat egyik képén például a San Franciscó-i Golden Gate-híd egy részlete látható, máskor egy hajóhoz nem köthető árboc, vagy egy lepusztult külváros részlete. A Biblia világából felsejlik a jordániai Petra és Egyiptom; ezeken a helyeken elsősorban a történelem szemtanújaként méltóságteljesen álló sziklák és hegyormok ragadták meg a művészt. Ázsián belül pedig nagy hangsúlyt kapott Kína és Japán kultúrája, természeti világa.

A vihar szeme szekcióban egy májusi vihar képeit örökítette meg a művész, különös tekintettel a napfény játékára, a fények furcsa táncára. Nincsenek képaláírások, Kósa Ferenc nem helyezi el konkrét térben a képeit. De a koncepció alapján erre talán szükség sincs. Ahogy fotós ars poeticáját summázza: „Megvallom: bármerre is bolyongtam a világban, valójában mindig és mindenhol azokat a szent pillanatokat keresgéltem, amelyekben a véges életű ember személyesen is találkozhat a térben és időben végtelen Mindenséggel”. Ez a szellemiség köszön vissza a hódmezővásárhelyi tárlaton.

(Kósa Ferenc: Az idő egésze. Hódmezővásárhely, Alföldi Galéria. Látogatható július 19-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.