Matisse legkedvesebb magyar tanítványa

Perlrott Csaba Vilmos Matisse és Picasso útitársaként jutott közelebb a modernizmus atyja, Cézanne művészetéhez.

P. Szabó Ernő
2015. 06. 09. 8:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Időzíteni sem lehetett volna jobban Gulyás Gábornak, a Ferenczy Múzeum június 1-jltől kinevezett igazgatójának a bemutatkozását a sajtó képviselői előtt, mint ahogyan azt a véletlenek törvényszerűen bekövetkező összjátéka eredményezte. Ő ugyanis munkaprogramjában olyan célokat jelölt meg, amelyek közé a Czóbeléhez és a Perlrott Csaba Vilmoséhoz hasonlóan rangos tárlatok is beillenek, amelyek azonban az új igazgató szerint csak akkor valósulhatnak meg egészen, ha előrelépés történik a múzeumi munka jó néhány más területén is. A nyomasztó adósságtól például az utóbbi hónapokban egyre jobban megszabadult az intézmény, de távolról sem sikerült elérni azt az évi 40 ezres látogatószámot, amelyet a múzeum új központja, a felújított Pajor-ház megnyitásakor vállalt.

Ebben a helyzetben tovább nő a magas szakmai színvonalon megvalósuló, jelentős számú látogatót vonzó, nagy kiállítások szerepe, s az ilyen tárlatok ahhoz is hozzájárulhatnak, hogy a MűvészetMalom fokozatosan valóban olyan nemzetközi rangú művészeti központtá váljon, mint amilyennek megálmodói, a szentendrei kortárs művészek elképzelték. Ami azonban, úgy tűnik, nem fért bele abban az összképbe, amelyet a város és Pest megye korábbi vezetői a múzeumok, kiállítóhelyek szerepéről kialakítottak.

 

Különösen erősen érződik a helyi érdekűség és az egyetemesség ellentéte egy olyan kiállításon, mint amilyen Perlrott Csaba Vilmosé, azé a művészé, aki pályáját a „periférián”, Békéscsabán kezdte, s aki alig hároméves munkálkodás után olyan művel jelentkezett, amelynek hatására Ferenczy Károly ösztöndíjat szerzett számára, amellyel Párizsba utazhatott és a Julien Akadémián, majd az Academie de la Grande Chaumiere-ben tanulhatott. Az a párizsi festőiskolát ábrázoló festménye, amely a 2013-as Allegro Barbaro című tárlat egyik fő műve volt, nem szerepel a szentendrei tárlaton, a Magyar Nemzeti Galériából nem sikerült kölcsön kapni, tény azonban, hogy a fiatal művész olyan figyelmet ébresztett maga iránt, hogy hamarosan bekerült a Leo és Gertrude Stein körül kialakult művészi körökbe, Henri Matisse egyik legkedvesebb tanítványává vált. 1911-ben vele és Picassóval indult spanyolországi tanulmányútra, ahol mélyen megérintette El Greco festészete, amelynek megismerésén keresztül jutott közelebb paradox módon a modernizmus atyja, Paul Cézanne művészetének lényegéhez is.

És ez a lényeg – hangsúlyozza a tárlat két kurátora, Basics Bea és Boros Judit művészettörténész – nem csupán különönöző stílusjegyekhez kötődik, hanem magában foglalja azt a szándékot is, hogy a művésznek mindenkor „nagy” művészet létrehozására kell törekednie, amelyben az újítás és a tradíció folytonosan párbeszédet folytat egymással, kölcsönösen megtermékenyíti egymást. Talán munkái e jellemzőjének köszönhető, hogy múzeumok és magángyűjtők egyaránt versengenek értük, s nem csak a budapesti aukciókon népszerűek jellegzetes párizsi részletei (lakása, ahol 1925–35 között a teleket töltötte, éppen szemben volt a Notre Dame-mal), de például Guy Cogeval, a Musée d’ Orsay elnöke is kiállította egyik alkotását az utóbbi évek egyik csoportos tárlatán.

 

Művészi felfogásából következett, hogy Perlrott Csaba Vilmos pályája nem írható le egy lineáris stilisztikai fejlődésvonallal. A ráció és a szenvedély ötvöződése műveiben azt is jelentette, hogy bizonyos nagy témakörökhöz újra és újra visszatért, s hogy – mint az 1920-as években készült Csendélet figurákkal vagy a katalógus belső címlapján is reprodukált Rózsaszín aktok jelzik – gyakran évtizedekkel később is felbukkannak művein korai képeinek stílusjegyei. A kiállítás induló termében ezért külön fejezetet kapnak jellegzetes csendéletei, a húszas évek első felének európai utazgatásai során született képei, ugyanannak az épületrésznek az emeletén pedig az 1910–19 közötti kecskeméti évtized művei, rajzai, amelyek között a bibliai sorozat éppen olyan megragadó, mint akttanulmányai.

A MűvészetMalom félkész állapotából következően sajnos itt egy törés következik, hiszen a középső részt kikerülve át kell mennünk a legkorábban elkészült szárnyba, ahol a földszinten a festő utolsó, Szentendréhez erősen kapcsolódó évtizedének a termése következik, olyan csemegével, mint a 12 lapos szentendrei vázlatfüzet, az emeleten pedig Nos, az emeleten amilyen megrázó a halott Löw Emanuelről 1944. július 20-án készült rajz, olyan meglepő, hogy a falszöveg zárásként a „20-as, 30-as évek”, a tátrai, kassai, drezdai, berlini, wertheimi dőszak művészetét kínálja. Azt hittem, ezen a korszakon már túl vagyunk, de végül is, sebaj: tényleg vannak itt aktok az 1920–40-es évekből, csendélet és szentendrei táj 1950-ből, van nyári Nagybánya és téli Párizs, és minden képet tényleg Perlrott Csaba Vilmos festett, nagy baj tehát nem lehet.

(Szenvedély és ráció, Perlrott Csaba Vilmos életmű-kiállítása, Szentrendre, MűvészetMalom, szeptember 6-ig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.