Időzíteni sem lehetett volna jobban Gulyás Gábornak, a Ferenczy Múzeum június 1-jltől kinevezett igazgatójának a bemutatkozását a sajtó képviselői előtt, mint ahogyan azt a véletlenek törvényszerűen bekövetkező összjátéka eredményezte. Ő ugyanis munkaprogramjában olyan célokat jelölt meg, amelyek közé a Czóbeléhez és a Perlrott Csaba Vilmoséhoz hasonlóan rangos tárlatok is beillenek, amelyek azonban az új igazgató szerint csak akkor valósulhatnak meg egészen, ha előrelépés történik a múzeumi munka jó néhány más területén is. A nyomasztó adósságtól például az utóbbi hónapokban egyre jobban megszabadult az intézmény, de távolról sem sikerült elérni azt az évi 40 ezres látogatószámot, amelyet a múzeum új központja, a felújított Pajor-ház megnyitásakor vállalt.
Ebben a helyzetben tovább nő a magas szakmai színvonalon megvalósuló, jelentős számú látogatót vonzó, nagy kiállítások szerepe, s az ilyen tárlatok ahhoz is hozzájárulhatnak, hogy a MűvészetMalom fokozatosan valóban olyan nemzetközi rangú művészeti központtá váljon, mint amilyennek megálmodói, a szentendrei kortárs művészek elképzelték. Ami azonban, úgy tűnik, nem fért bele abban az összképbe, amelyet a város és Pest megye korábbi vezetői a múzeumok, kiállítóhelyek szerepéről kialakítottak.
Különösen erősen érződik a helyi érdekűség és az egyetemesség ellentéte egy olyan kiállításon, mint amilyen Perlrott Csaba Vilmosé, azé a művészé, aki pályáját a „periférián”, Békéscsabán kezdte, s aki alig hároméves munkálkodás után olyan művel jelentkezett, amelynek hatására Ferenczy Károly ösztöndíjat szerzett számára, amellyel Párizsba utazhatott és a Julien Akadémián, majd az Academie de la Grande Chaumiere-ben tanulhatott. Az a párizsi festőiskolát ábrázoló festménye, amely a 2013-as Allegro Barbaro című tárlat egyik fő műve volt, nem szerepel a szentendrei tárlaton, a Magyar Nemzeti Galériából nem sikerült kölcsön kapni, tény azonban, hogy a fiatal művész olyan figyelmet ébresztett maga iránt, hogy hamarosan bekerült a Leo és Gertrude Stein körül kialakult művészi körökbe, Henri Matisse egyik legkedvesebb tanítványává vált. 1911-ben vele és Picassóval indult spanyolországi tanulmányútra, ahol mélyen megérintette El Greco festészete, amelynek megismerésén keresztül jutott közelebb paradox módon a modernizmus atyja, Paul Cézanne művészetének lényegéhez is.