Mocsárvidék: nem csak a spanyol True Detective

Franco tábornok már meghalt, de a szelleme kísért. A lélek legsötétebb lápvidékére kalauzol a Mocsárvidék.

thy
2015. 06. 15. 7:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsőre talán vadnak tűnik a párhuzam, de a film magyar változatának forgatókönyvét valószínűleg Tar Sándor írta volna meg a leghitelesebben. A magyar peremnyomor rendkívül tehetséges írója volt ugyanis az, aki egy thrillerbe ágyazva tudta elmesélni Szürke galamb című regényében a rendszerek közötti átmenet vérfagyasztó banalitását és kisszerű tragédiáját.

Hogy az évtizedes öncsalások, szolgalelkű igazodások nem számolódnak fel együtt a jogi keretek megváltozásával, hogy a demokrácia mindaddig szépségtapasz a rút valóságon, sőt szitokszó, amíg belül nem munkál az emberekben a továbblépés vágya.

A Mocsárvidék című spanyol krimit némiképp megtévesztő módon A törvény nevében című, máris kultikus státusba emelkedett HBO-sorozathoz hasonlítva ajánlják a nézők figyelmébe. Holott az igazság az, hogy a Mocsárvidék mélyebb, és komolyabb téttel is bír, bár kétségkívül az említett sorozattal ellentétben teljes befogadásához nem árt tisztában lenni valamennyire a spanyol történelemmel.

Különösen azzal a Franco-diktatúrának nevezett korszakkal, mely korántsem szűnt meg egy csapásra névadójának 1975-ben bekövetkezett halálával. Ami maradt utána: a kölcsönös gyanakvás, a régi fasisztoid rendszer haszonélvezőinek hallgatólagos véd- és dacszövetsége és rengeteg nyilvánossá vált vagy szőnyeg alá söpört bűntett.

1980-ban járunk, ebben a még mindig átmeneti állapotban, hőseink, az eltérő karakterű két nyomozó valahol messze délen, a nyomor birodalmában kénytelen a végére járni két lánytestvér eltűnésének. Eltérő karakterek, de szemben a már említett amerikai sorozattal itt nem az életfilozófiák radikális különbsége ver kezdetben éket a két figura közé. Ennél sokkal prózaibb, mégis sokkalta súlyosabb viszonyrendszer köti össze és taszítja el egymástól a két nyomozót: Juan a régi rendszer embere, aki sötét titkokat hordoz karrierje korábbi szakaszából, míg Pedro baloldali idealista, aki jó úton halad afelé, hogy tisztes családapa legyen. Illetve haladna, de a vidéki spanyol valóság díszletei között bonyolódó nyomozás sokkal inkább a teljes kiábrándulás felé taszigálja, annak dacára, hogy a véres végkifejlettel lezárt sikeres detektívmunka egy pillanatra egész közel viszi romlott előéletű partneréhez.

A siker amúgy is relatív ebben a filmben, hiszen kis túlzással a nehezen felszámolható helyi hatalom bűnös közönye és együttműködése tette lehetővé, hogy az elhagyatott mocsárvidéken perverz bűnszervezet emésszen el fiatal, a szegénységből kitörni akaró lányokat. Komor, fullasztó mozi, erős atmoszférával és a kort tökéletesen megidéző képi világgal. Egy magyar változatnak is igazán helye lenne.

(Mocsárvidék. Színes, feliratos spanyol krimi, 105 perc, 2014. Rendező: Alberto Rodríquez. Forgalmazó: Vertigo Média)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.