– Olvasva a kritikákat meglepve tapasztaltam: legalább annyian gondolják, hogy a filmje politikailag teljesen inkorrekt, mint ahányan azt mondják, túlzottan óvatos és megengedő volt a vallásokkal és kisebbségekkel való viccelődéskor. Ön hol áll ebben a kérdésben?
– Amikor Guy Laurent-nal elkezdtük írni a film forgatókönyvét, fontos szempont volt, hogy ne cenzúrázzuk saját magunkat. Természetesen tiszteletben akartuk tartani az egyes vallásokat, de a kereteken belül teljesen szabadon engedtük a fantáziánkat. Mivel egyidejűleg több jelentős vallási közösséget állítunk pellengérre, alapvetően nem tapasztaltam ellenérzéseket egy konkrét felekezet vagy vallás irányából, természetesen egy-egy kritikát leszámítva, de azokra előre felkészültünk. A humornak az a lényege, hogy az emberek szeretnek politikailag nem korrekt dolgokon nevetni, csak az egyensúlyt kellett megtalálnunk.
– A történet szerint a családba előbb házasodik be a mozlim, a zsidó és a kínai férfi, s utolsóként, afféle kívülállóként az afrikai katolikus család gyereke. Az íráskor már tisztában voltak vele, hogy ő lesz a kívülálló?
– Fontos volt, hogy a negyedik férfi katolikus legyen, és már kezdetektől fogva szerettem volna az afrikai közösséggel részletesebben foglalkozni, mert ebből a nemzedékből több színészt is ismertem.
– Sokan emlegetik a Bazi nagy francia lagzik kapcsán a Jákob rabbi kalandjai című Louis de Funès-filmet, amelyben negyven évvel ezelőtt a zsidó és a mozlim vallás szintén a humor forrásaként jelenik meg. Véletlen lenne ez az egybeesés?
– Ez azzal is összefügg, hogy milyen vallású, etnikai hátterű színészek mikor jelentek meg Franciaországban. A zsidó vallásúak például sokkal előbb, mint a kínaiak. A nagyobb bevándorlási hullám a hatvanas-hetvenes években következett be Franciaországban. De ez a jelenség nemcsak nálunk jelenik meg: amikor például a nyolcvanas években Eddie Murphy komikusként befutott Amerikában, sokkal több afroamerikai színészt kezdtek el foglalkoztatni. Ami pedig a Jákob rabbi kalandjait illeti, természetesen hatással volt rám, gyerekkoromban számtalanszor láttam, de most a forgatókönyv írásakor direkt nem néztem meg, hogy ne befolyásoljon, és mert annak más humora volt akkoriban. Egyébként amikor 1973-ban a Jákob rabbi kalandjai megjelent a mozikban, a film készítői rettegtek a botránytól, de végül azt a filmet is nagyon jól fogadták.