A vissza nem térő Panahi legendája

A magyar mozikban az iráni rendező, Dzsafar Panahi berlini nagydíjas filmje.

kgy
2015. 07. 17. 10:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsz évre tiltották el a filmezéstől 2010-ben Dzsafar Panahit Iránban, ami azt jelenti, hogy hivatalosan 2030-ban, 70 évesen készíthet ismét filmet az iráni újhullám legtehetségesebb rendezője. Erre az abszurd bírói ítéletre válaszul készült el az Ez nem egy film 2011-ben, illegalitásban, és Panahi saját lakásában, a filmkészítés szította vágyból, de azért nagyon csonka munkaként. Akkor mindenki azt gondolta, ez volt a szomorú búcsúja a rendezőnek, ám meglepő módon, a fenntartott tiltóhatározat ellenére újabb és újabb filmek kerülnek ki Panahi kezei közül.

A 2013-as – szintén zárt térben forgatott – Closed Curtain után ráadásul a mostani Taxi Teherán a filmes főszereplésével, és szabadtéri jelenetek sorával készült el. Ha lehet ilyet mondani, az izolált körülmények között mind nagyobb szabadsággal és egyre profibb technikai lehetőségekkel bír Panahi, akinek az erőfeszítéseit a berlini versenyprogramban két éve forgatókönyvdíjjal tüntették ki, a Taxi Teheránért idén megkapta a Berlinale fődíját.

Pedig korlátok itt is szép számmal voltak. Panahi ezúttal egy taxisofőrt alakít, akihez az emberek beülnek és szóba elegyednek vele. Majd mindenki felismeri a rendezőt, ettől válnak érdekessé a beszélgetések. Panahi alapvetően megfigyelő szerepbe helyezkedik, csendesen mosolyog szemébe húzott sapkája mögött, ezért szinte magától értetődő természetességgel tárul fel napjaink Iránjának társadalma.

És bár a dokumentarista jelleg mögött apró csalás húzódik meg – a szereplők amatőr színészek, a jelenetek alapvetően megrendezettek –, a Taxi Teheránban a rendező a hátrányból előnyt kovácsol. Mivel az utcán nem akarták felhívni magukra a figyelmet, ezért a jelenetek nincsenek bevilágítva, a kamerák apró rejtett készülékek. Mégis, mindebből a képen annyi látszódik, mintha tudatosan vennék „realistára” a figurát a filmesek, így a koncepcióba gond nélkül helyezkedik bele a néző, és nem marad hiányérzete.

Panahi nem panaszkodik, közvetlenül nem politizál, és olyan humorral tálalja történetét, mint talán soha. Az örömfilmezés ezúttal szerelemgyereket szült, amely ráadásul az önreflexiót sem nélkülözi: az egyik legjobb jelenetben egy kalózfilmekkel házaló férfi kuncsaftja kérdezi a rendezőt, mit kellene megnéznie. Panahi pedig olyan ismert szerzői filmeseket említ, mint Woody Allen, Kim Ki-Duk vagy Nuri Bilge Ceylan, és akiket az illető persze még véletlenül sem ismer. Ennél jobb fogyasztói kritikát senki nem fogalmazott még meg a kortárs film világában. Hacsak nem Panahi teszi meg majd ismét, aki megüzente, senki nem képes elhallgattatni, folytatja a rendezést. Folytassa is, Mr. Panahi!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.