Cimbaliband: Hangszereléssel korszerűsítve

Újragondolta és egészen korszerű formába öntötte a moldvai muzsikát az együttes.

2015. 07. 10. 9:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egészen friss a Cimbaliband új lemeze, a Moldva – A Balkán kapuja. Igényes, értékes, a Cimbalibandtől megszokott magas színvonalon elkészített album, amely csakis autentikus népzenét tartalmaz. Nem kis munkája van benne Unger Balázs cimbalmosnak, aki egészen fiatal kora óta magas szinten műveli a népzenét, és a moldvai anyaggal való rendszeres kapcsolata már lassan húszéves történet. A Cimbaliband alapítója, Unger Balázs 1996 óta aktív résztvevője a budapesti moldvai zenei életnek, amely tulajdonképpen egy külön kasztot alkot a táncházasok körében, első moldvai gyűjtőútjára pedig 1997-ben indult, amelyen egészen különleges cimbalmos anyaggal találkozott. Ekkor ismerte meg például Ion Spiridon radojéi cimbalmost, vagy a temeliai Cosma Piticut, akinek egész családja cimbalmozott.

Ez a lemez nekik is emléket állít, de természetesen az egész Moldva zenei hagyományainak keresztmetszetét bemutatja. Ez azért is jelentős, mert nem viszik el az arányt a virtuózabb, instrumentális, manapság divatos balkánias román irányba, hanem kellő mértékben reprezentálják az archaikus magyar vokális anyagot is, ugyanakkor az említett román dallamok is megjelennek mint a környék zenei életének természetes részei. A hangszerelés egészen különleges, és talán ezzel próbálnak meg a leginkább a mai kor elvárásai felé közelíteni.

Persze, aki a népzenét az élő végén közelíti meg, pontosan tudja, a gyűjtött hangszerelés mindig egy adott kor lenyomatát tükrözi, és a korszak hangszeres favoritjaihoz, illetve az elérhető hangszerparkhoz igazodik. Amíg korábban a furulyának vagy a hegedűnek volt egyeduralma, ma már természetes a szaxofon, illetve hangsúlyosan jelent meg a tangóharmonika is, aki gyűjteni jár, szükségszerűen belebotlik a jelenségbe. Amíg ezeket természetes módon integrálják a zenekarba, nem zavaróak, korunk élő népzenei szokásaira reflektálnak. Ehhez persze az kell, amit a Cimbaliband tesz: a legtökéletesebben betartani az adott muzsika stílusbeli követelményeit, nem pedig elnagyolni, összekuszálni azokat az új hangszerekre és a „világzenei gyakorlatra" hivatkozva.

Mindezzel azt éri el a Cimbaliband, hogy Moldva népzenéje, beleértve az olyan közismert népdalokat, mint a „Hazám, hazám, csendes hazám...”, a „Hegyen s földön járogatok vala...”, vagy a „Ha folyóvíz volnék...” kezdetűek a mai kor szemében trendinek, korszerűnek és rendkívül progresszívnek tűnnek, anélkül, hogy egyetlen hangot is változtattak volna az eredeti, több száz éves zenei lenyomaton.

Ehhez persze a kiváló cimbalmos, Unger Balázs mellett olyan zenészekre volt szükség, mint a rögzült népdalénekesi technikán bőven túlmutató Szita Eszter, az apró díszítéseket is gyönyörűen hozó Boda Gellért hegedűs, a biztos hátteret adó Lázár Gyula nagybőgős, Horváth Dániel dobos, Agatics Krunoszláv harmonikás, és Unger Gergő kobzás, a fúvósokkal, ezen belül is az erőteljes szaxofonjátékkal közreműködő Bede Péterről és Székely Zoltánról nem is beszélve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.