Hogy Csontváry géniusz volt, ahhoz nem fér kétség, ahogyan ahhoz sem, hogy alakját, a magyar művészetben és a közgondolkodásban elfoglalt helyét valóban leginkább a Magányos cédrus című festménye szimbolizálhatja. A nagy motívum nyomában járó művészt zseniálisnak és dilettánsnak, lángésznek és őrültnek egyaránt nevezték.
Néhány évtizeddel ezelőtt még a magyar festészet nagyjai között is voltak, akik kétségbe vonták művészetének jelentőségét – Bernáth Aurél például nemes egyszerűséggel bolondnak nevezte –, nagyságát itthon azonban ma már aligha vitatja valaki. Nyilván nem kis szerepe volt ebben az 1994-es budapesti tárlatnak. A Magyar Nemzeti Galéria tárlatát külföldi bemutatókörút követte, Münchenben, Stockholmban és Rotterdamban, ami után Csontváry külföldön ugyan sajnos éppen olyan ismeretlen maradt, mint volt korábban, de a hazai kutatás megélénkült.
Az Új Művészet Kiadó gondozásában például két dokumentumkötet is napvilágot látott. Az egyik, a Tudni akartam az igazságot című gyűjtemény Mezei Ottó művészettörténész szerkesztésében közölte a Gegesi Kiss Pál hagyatékából előkerült Csontváry-írásokat, mintegy az 1976-os emlékkönyv anyagát pontosítva, kiegészítve. Néhány évvel ezelőtt a Virág Judit Galériában a Trau látképe alkonyatban című mű felbukkanása jelentett kisebb szenzációt, öt évvel ezelőtt pedig napvilágot látott Molnos Péter kötete, amely alapos kritika alá vette Csontváry kéziratainak valóságtartalmát, a sokáig megkérdőjelezhetetlen forrásként kezelt Önéletrajzot, a benne leírt események és gondolatok hitelességét elfogulatlanul és friss szemmel vizsgálva felül.
Ugyanakkor a nagyközönség számára Csontváry művészete mégis mintha egyre kevesebbet jelentett volna a rendszerváltozás utáni évtizedekben. Még azt is kevesen tudják, hogy a híres életmű kilencvenhat évvel ezelőtt, a festő halála után nem sokkal a végső pusztulástól menekült meg. Újjászületését Gerlóczy Gedeonnak, az akkor huszonnégy éves építésznek köszönheti, aki húszezer svájci frankért vásárolta meg a hagyatékot, benne a festményeket, amelyeket az örökösök szekérponyvának akartak eladni, s a kéziratokat is, amelyek elégetésre vártak a papírkosarakban. Utóbbiakat Romváry Ferenc olvasatában, az eredeti ortográfiához hűen közli az Új Művészet Kiadó említett másik kötete.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!