Főhajtás Csontváry géniusza előtt

Csontváry Kosztka Tivadar majdnem száz alkotásából nyílt kiállítás a Honvéd Főparancsnokság épületében.

P. Szabó Ernő
2015. 07. 06. 16:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy Csontváry géniusz volt, ahhoz nem fér kétség, ahogyan ahhoz sem, hogy alakját, a magyar művészetben és a közgondolkodásban elfoglalt helyét valóban leginkább a Magányos cédrus című festménye szimbolizálhatja. A nagy motívum nyomában járó művészt zseniálisnak és dilettánsnak, lángésznek és őrültnek egyaránt nevezték.

Néhány évtizeddel ezelőtt még a magyar festészet nagyjai között is voltak, akik kétségbe vonták művészetének jelentőségét – Bernáth Aurél például nemes egyszerűséggel bolondnak nevezte –, nagyságát itthon azonban ma már aligha vitatja valaki. Nyilván nem kis szerepe volt ebben az 1994-es budapesti tárlatnak. A Magyar Nemzeti Galéria tárlatát külföldi bemutatókörút követte, Münchenben, Stockholmban és Rotterdamban, ami után Csontváry külföldön ugyan sajnos éppen olyan ismeretlen maradt, mint volt korábban, de a hazai kutatás megélénkült.

Az Új Művészet Kiadó gondozásában például két dokumentumkötet is napvilágot látott. Az egyik, a Tudni akartam az igazságot című gyűjtemény Mezei Ottó művészettörténész szerkesztésében közölte a Gegesi Kiss Pál hagyatékából előkerült Csontváry-írásokat, mintegy az 1976-os emlékkönyv anyagát pontosítva, kiegészítve. Néhány évvel ezelőtt a Virág Judit Galériában a Trau látképe alkonyatban című mű felbukkanása jelentett kisebb szenzációt, öt évvel ezelőtt pedig napvilágot látott Molnos Péter kötete, amely alapos kritika alá vette Csontváry kéziratainak valóságtartalmát, a sokáig megkérdőjelezhetetlen forrásként kezelt Önéletrajzot, a benne leírt események és gondolatok hitelességét elfogulatlanul és friss szemmel vizsgálva felül.

Ugyanakkor a nagyközönség számára Csontváry művészete mégis mintha egyre kevesebbet jelentett volna a rendszerváltozás utáni évtizedekben. Még azt is kevesen tudják, hogy a híres életmű kilencvenhat évvel ezelőtt, a festő halála után nem sokkal a végső pusztulástól menekült meg. Újjászületését Gerlóczy Gedeonnak, az akkor huszonnégy éves építésznek köszönheti, aki húszezer svájci frankért vásárolta meg a hagyatékot, benne a festményeket, amelyeket az örökösök szekérponyvának akartak eladni, s a kéziratokat is, amelyek elégetésre vártak a papírkosarakban. Utóbbiakat Romváry Ferenc olvasatában, az eredeti ortográfiához hűen közli az Új Művészet Kiadó említett másik kötete.

Csontváry-ügyben tehát az adósság törlesztésére természetesen történtek kísérletek, de, ahogyan az egyik szakember fogalmazott, a most megnyílt kiállítás kapcsán az elmúlt évek intézményi átalakulásai más irányba terelték a figyelmet. Nyilván részben e tény ismeretében kívánt nagyszabású tárlatot rendezni Gulyás Gábor, a mostani kiállítás kurátora több mint fél évtizeddel ezelőtt, még a debreceni Modem igazgatójaként, megpendítve azt a lehetőséget is, hogy kormányközi tárgyalások eredményeként hazatérhetnek a második világháború után a Szovjetunióba hurcolt Csontváry-képek, s az itthon őrzöttekkel együtt azok is közönség elé kerülhetnek. Nos, a képek azóta sem tértek haza, a Modem helyett a budai Várban azonban most – erőteljes politikai támogatásnak köszönhetően – mégiscsak létrejöhetett a régóta tervezett Csontváry-tárlat, amelyen, ahogyan a kurátor fogalmaz, minden olyan mű szerepel, amelynek eredetiségéhez nem fér kétség – nincsenek itt viszont azok a művek, amelyek hitelességét a szakemberek vitatják.

Fentiekből az is nyilvánvalóvá válhat, hogy nem az a tárlat jött létre, amely az életmű körüli ellentmondásokat feloldja, az évtizedek óta vitatott problémákat a kiállítást kísérő katalógus tanulmányaiban elemzi, a Csontváry-kutatás új irányait kijelöli. Nem is biztos persze, hogy egy, a legszélesebb közönséget megcélzó tárlatnak ez volna a feladata, bár ebben a kérdésben nyilván éppen úgy megoszlik a szakmai közvélemény, mint abban, hogy szabad-e egyáltalán mozgatni a nagyméretű Csontváry-műveket egy időszaki kiállítás megrendezése érdekében.

A decemberre tervezett szakmai konferencián erről nyilván sok szó esik majd, az azonban tény, hogy ami a Honvéd Főparancsnokság épületében közönség elé kerül, s amilyen módon a kurátor és csapata a tárlatot megrendezte, arról csak a dicséret hangján szólhatunk. A nyers tégla- és a vendégfalak párbeszéde, a világítási effektusok, a tér tagolása (tizenhét teremben rendezik meg a bemutatót), a műveket kiegészítő filmrészletek, beszélgetések, adattár, interaktív eszközök, a múzeumpedagógiai program – igazi XXI. századi kiállítássá teszi a bemutatót, amely a legrangosabb kiállítóhelyek igényeit is kielégíti.

Hogy a budapesti kiállítás valóban felkelti-e a nagyvilág figyelmét Nos, előbb arra a kérdésre várunk választ, hogy felkelti-e a magyar közönségét és a Budapestre látogató turistákét. December végére a kérdésre választ kapunk – Csontváry művein biztosan nem múlik a siker.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.