– Valamiféle bosszantó személyes élmény váltotta ki, hogy úgy döntött, a világosabb hivatali nyelv meghonosításáért fog küzdeni?
– Nem volt egy konkrét ilyen élmény, a személyes életemben adódott egy helyzet. Gyermeket szültem, az előző munkahelyemre nem tudtam visszamenni dolgozni, és ki keltett találnom, hogy merre tovább. Akkor rájöttem, hogy ezen a területen jó vagyok. Már régóta tisztában voltam azzal, hogy létezik a közérthető fogalmazásért indított mozgalom. Ráébredtem arra is, hogy itthon ezzel szinte senki nem foglalkozik, és egyáltalán nem köztudott, hogy lehet másképp is fogalmazni. Az előző munkahelyeimen valahogy úgy alakult, hogy amennyiben szöveget kellett fogalmazni, akkor az a munka rám hárult, mert látták, hogy amit írok, azt mindenki megérti.
– Mennyire állunk rosszul ezen a téren nemzetközi összehasonlításban?
– Mindenhol hasonló problémával néznek szembe, a hivatalos nyelv nem csak nálunk alakult nehezen érthetővé és feleslegesen bonyolulttá, nehéz lenne különbséget tenni. Viszont vannak olyan országok, ahol felismerték, hogy ennek nem kell feltétlenül így lennie. Van, ahol egészen korán jutottak el ide, Nagy-Britanniában például már a hetvenes években felvették a harcot, az Egyesült Államokban pedig több hullámban ment végbe a változás, amelynek a végpontja a 2010-ben elfogadott törvény. A skandináv országok is jól állnak ezen a téren, s például Portugáliában is elindultak a változások úgy öt éve.
– A gyakorlatban hogy néz a világos fogalmazás és a közérthető hivatali nyelvhasználat törvényi betartatása?
– Azért azt nem árt tisztázni, hogy a közérthető fogalmazás nem csak akkor válhat általánossá, ha törvény van róla. Az ilyen típusú törvények arról szólnak, hogy az államnak közérthetően kell kommunikálnia az ország polgáraival. Ez nagyon kézenfekvőnek tűnik, de valamiért nagyon radikális felvetésnek számít. Amerikában úgy néz ez ki a gyakorlatban, hogy a szövetségi intézményeknek be kell számolniuk arról, milyen előrehaladást értek el ezen a területen. Ezenkívül van egy szakmai civil szervezet, amely pontozza az intézmények teljesítményét néhány kiválasztott irat alapján. Persze arról is vita folyik, hogy mit értünk pontosan közérthető fogalmazás alatt. Létezik egy elfogadott definíció, amely szerint az a szöveg közérthető, amelynek olyan a nyelvezete, a felépítése és a kinézete, hogy az olvasó első olvasásra megtalálja benne, amit keres, megérti, amit talál, és fel tudja használni. Sok módszer van arra, hogy hogyan lehet egy szöveg érthetőbb. Például hasznos, ha rövid mondatokból és bekezdésekből áll. Az is fontos szempont, hogy az olvasó szemszögéből közelítsük meg a tartalmat, és ne a bürokrácia szemszögéből.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!