Nem akar balhét a Laibach Észak-Koreában

A kommunista diktatúrába elsőként meghívott nyugati zenekar, a szlovén Laibach nyilatkozott lapunknak. Remélik a legjobbakat.

Veczán Zoltán
2015. 07. 18. 6:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint arról a BBC nyomán a hazai híroldalak is beszámoltak, a nehezen behatárolható stílust képviselő, szlovén Laibach együttes augusztus végén két koncertet ad ezer-ezer ember előtt Phenjanban. A provokatív performanszairól híres zenekar Morten Traavik norvég rendező-színész révén került kapcsolatba az országgal.

Az ötlet is Traavik fejéből pattant ki, aki korábban már vitt észak-koreai előadókat Norvégiába, és aki egyébként a Laibach legújabb, Spectre című albumán található Whistblowers klipjét jegyzi. A videóval nagyon elégedett volt a banda, ugyanakkor észak-koreai illetékesek is felfigyeltek rá, ezt követte a hivatalos felkérés a rezsim kulturális bizottsága részéről – árulta el lapunknak a Laibach, amely a koreai félsziget japán uralom alóli felszabadításának 70. évfordulóján játszik majd Kim Dzsong Un városában.

Bár a Ljubjana német megszállás korabeli nevét viselő zenekart rendszeresen nácinak bélyegzik egyenruha- és önkényuralmira hajazó szimbólumfétisük miatt, a többség szerint ironikusan viszonyulnak az autoriter, militarista önkényuralomhoz. Éppen ezért érdekes, hogy mi történik, amikor találkoznak a valóban diktatórikus katonaállammal, Észak-Koreával. A banda az erre vonatkozó kérdéseket diplomatikusan hárította: „az igazi párbeszéd akkor kezdődik, ha a két aspektus találkozik”. Mint mondták, „ebben semmi ironikus nincsen, ez inkább a dialektikus materializmus igazságkeresése”.

A fellépést persze nagy kihívásként értékelték, azt az 1983-as budapesti koncertjükhöz hasonlították, amikor a vasfüggönyön keresztül nehéz volt bejutni az országba. – De megcsináltuk, és ha nem lett volna első alkalom, nem lett volna második sem – mondták, azóta pedig Magyarországon rendszeres fellépőnek számítanak.

Botrányra, balhéra nem készülnek, legalábbis a koncertek előtt nem feszegetnek politikai kérdéseket, Kim Dzsong Un rezsimje szerintük egyébként nem is annyira zárt, mint ahogy azt a sajtó mutatni akarja. A phenjaniak elmondásuk szerint csak annyit kértek tőlük, hogy a programjuk „passzoljon a közönséghez”. Megjegyezték, a legtöbb nyugati zenekar ugyanígy disztingvál, ha külföldre megy.

Mint mondták, az észak-koreaiak éppolyan emberek, mint a világ akármely más táján élők, és bár valóban speciális szocio-politikai körülmények között, sajátos kulturális és politikai napirendnek megfelelően élnek, a Laibach minden szinten tiszteletben akarja tartani az ő helyzetüket. – Mind az öt érzékszervünkkel kommunikálunk majd velük, remélve, hogy átérezzük és kiegészítjük egymás érzéseit, hangulatát – mondták.

A nyitottságot tükrözi a tervezett műsor is: koreai népdalok is szerepelnek a repertoárban, emellett a banda harmincéves munkásságából főleg történelmi ihletettségű számaikkal, valamint A muzsika hangja című film dalainak feldolgozásaival készülnek – azért is, mert úgy tudják, Észak-Koreában sokan beszélnek angolul, ehhez többek között a filmet is tananyagként használják, így a banda nem fél a nyelvi problémáktól, mi több néhány dalt koreaiul játszanak majd.

Ami a technikai megvalósítást illeti, a Laibach nagyban támaszkodik majd a grandiózus show-k szervezésében tapasztalt koreai szakemberekre, és „remélik a legjobbakat”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.