Önmaga karikatúrájába fordul Alföldi Varázsfuvolája

Alföldi Róbert rendezése nem a Varázsfuvola mélyebb mondanivalóját keresi az Armel Operafesztiválon.

2015. 07. 01. 9:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az önmaga karikatúrájába forduló Varázsfuvola, amely jelképként nem más, mint egy piros szívószállal megidézett hallucinációt okozó drog, zeneileg nem képes követni a cselekményre többé-kevésbé sikeresen ráhúzott „őrült” koncepciót. Minden megszólalás ironikus, és ezek az áthallásos mondatok mulatságosan illeszkednek a kényszerbetegségekkel terhelt közegbe, a zene szövete, az áriák azonban annyira mást sugall(ná)nak, hogy a kontrasztok tulajdonképpen egy Irigy Hónaljmirigy-show szintjére züllesztik az előadást.

Alföldi olyan eredeti ötletekkel áll elő, mint a nyugtatós gyógyszeres üveg – varázscsengettyű, a már említett drogos kellék – és varázsfuvola párhuzam, vagy a madarakat hallucináló Papageno, a kígyónak vizionált beöntéshez használt műanyag cső. A dilisek világában Sarastro a főorvos, szerepe azonban csöppet sem pozitív, ráadásul a végén a szinte várható csavarral a kórház teljes személyzetéről kiderül: valójában, vagy legalábbis a betegek szemében ők a nem normálisak. A jelmez- és díszlettervező Tihanyi Ildikó egyetlen emlékezetes húzása zseniális: orvostechnikai eszközökből hihetetlen kreativitással varázsol hallucinált állatjelmezeket. De ez a Varázsfuvola nem más, mint Flúgosflóta, amelynek az eredeti Mozart-műhöz már csak utalásnyi köze marad.

Jekl László Sarastrójának mélyebb regiszterei egyenesen kínosak, folyamatosan elbicsaklik a hangja. Hanczár György Taminója erőtlen, Kovács Éva Paminája neurotikus, és bár ez a rendezéshez passzol, a mozarti stílushoz egyáltalán nem. A Papagenót alakító Szélpál Szilveszter is sokkal jobb színész, mint énekes, és sajnos ez szinte mindegyik szereplőről elmondható. A francia versenyző, Marlene Assayag sem tökéletes Éj Királynője, technikailag még van mit fejlődnie a híres koloratúr ária megformálásához. A zenekar és az énekkar gyenge és színtelen, Gyüdi Sándor karmester nem hozza ki a zenei kontrasztokat. Részben persze Alföldi is felelős ezért a minősíthetetlen zenei élményért: egyrészt egyáltalán nem tiszteli a zenei szövetet, különböző durva zajokkal, kiáltásokkal rendre megzavarja a zene ívét, másrészt kifejezetten azt akarja elérni, hogy az eredeti, gyönyörű muzsika iróniába fulladjon, kifigurázva, eltorzítva jelenjen meg, csak azért, hogy a rendezői koncepció még jobban érvényesüljön. Éppen ezért ez a rendezés öncélú: nem a darab mélyebb mondanivalóját próbálja megvilágítani, hanem ellenkezőleg, a rendező mondanivalóját igyekszik alátámasztani, akár Mozart kárára is.

(Mozart: Varázsfuvola. Operafesztivál, Thália, július 29. 19.00.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.