A század ellentmondásait és szépségét szőtte meg

Benső zarándoklat: Péreli Zsuzsa gobelinjei, rajzai, kollázsai a Pécsi Galériában.

P. Szabó Ernő
2015. 08. 22. 15:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Péreli Zsuzsa fonalakkal fest, tenyérnyi rajz alapján kezd munkába, a benne régen formálódó belső vízió jelenik meg a gobelinen, amelyet minden esetben maga sző. Számára a lehető legszemélyesebb műfaj a kárpit művészete. Tradícióit hűségesen őrzi, ugyanakkor számos új elemmel gazdagítja is 1968 óta, amikor is találkozott Tarján Hédivel, aki megtanította szőni, előkészítve a főiskolára.

A tárlat első alkotása, az 1978-as Asta Nielsen ezeket az éveket, az indulás időszakát idézi. A következő művek egyike az 1983-as Vőfély, amelynek hőse úgy áll be a régi fényképész kamerája elé, vállán a tisztségét jelző szalagokkal, kezét a műterem díszlet-ballusztrádjára helyezve, hogy mindannyian átérezzük a pillanat ünnepélyességét.

 

Néhány év múlva, 1986-ban megszületett az alkotó egyik legismertebb, szinte emblematikussá vált alkotása, az 1986-ban készült Aranykor is. A mű öt fiatalember portréja, nemcsak viseletük régiessége, de a kárpitba szőtt arany-ezüstszálak, csipkék, szalagok, selyem is a „régi, szép időket\" idézi, a XIX–XX. század fordulóját. Azt is mondhatnánk, innen, az Aranykorból indul – vagy éppen ide tér vissza – a Benső zarándoklat, amelyet a gobelinek megálmodója és megszövője bejár.

Péreli Zsuzsa művészete úgy mutatja föl az álmok, az örök emberi érzelmek szépségét, hogy érezteti azokat az ellentmondásokat, jelentős változásokat is, amelyek között a XIX–XX. század fordulójának embere él. Rendszerváltozások és polgárháborúk, tönkretett tájak és a tönkretett tájakból is elüldözött emberek – a század- és ezredvég eseményei láthatóan nem hagyták érintetlenül őt sem, ahogyan az 1999 Húsvét, illetve az 1990-es Tájkép, XX. század vége című munka mutatja.

Ahogyan a kiállítás legfiatalabb gobelinje, a kiállításnak is címet adó Benső zarándoklat jelzi, Péreli Zsuzsát egyre inkább a művészet és az élet örök kérdései foglalkoztatják. Elérhető-e az a hely, megvalósítható-e az az egyensúly, amelyet a 2000-ben készült Aequilibrium című művének angyala olyan optimistán ígért, s amelyet a 2012–13-as Illumináció is megerősít?

Péreli Zsuzsa a zarándokút helyéül a középkori festményekről, kódexlapokról oly jól ismert zárt kertet választja, amelyet az ókori építményeket idéző nagy, alig faragott kövekből épített fal vesz körül, s amelynek közepén hasonló kövekből rakott út vezet a mű középpontjában lévő kapu felé. A gyermekkorunkból ismerős mondóka jut eszembe: „Bújj-bújj, zöld ág, zöld levelecske, nyitva van az aranykapu, csak bújjatok rajta!\"

De bármilyen egyszerűnek, gyermekien naivnak tűnik a dolog, valóban az a helyzet, hogy a benső zarándokút bevégzése után, pontosabban bevégzéseként átléphetünk ezen az aranykapun, amely minden gondolkodó, a világ és önmaga megismerésére törekvő lény által keresett világosság felé vezet.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.