Van az az adornói gondolat, hogy Auschwitz után nem lehet verseket írni, műalkotásokat létrehozni. Ez még áttételesen sem állta meg a helyét, a gond inkább az volt, miként lehet Auschwitzot megjeleníteni. Eddig.
Még össze sem állt a 21. Szarajevói Filmfesztivál nagyjátékfilmes versenyprogramja, amikor belém nyilallt a bizonyosság, hogy Nemes Jeles László Saul fia című filmjét beválogatják a mezőnybe, és ebben a városban megnézni különös érzés lesz. Az lett. Filmtörténeti pillanatnak akár nézőként is részese lenni mindig nagy dolog, de itt, így, lélegzet-visszafojtva, egészen furcsa.
De ne vacakoljunk, mondjuk is ki gyorsan, a Saul fia remekmű. Olyan, mintha ránk csapnák a teherlift ajtaját, és meg sem állna velünk Dante Pokláig. Mert ez nem a megszokott németjuhász-kutyás, őrtornyos világ – már bocsánat –, amelyet feszengve szemlélünk a moziszékből, itt a véres hús legfeljebb néha felvillan a háttérben, itt mindannyian benne vagyunk a közepében, állunk a sorban, besorozva a Sonderkommandóba, az agyunkat szétcsapja az állandósult üvöltés, rezignált rabszolgaként kapjuk le a sapkánkat – és már a túlélési ösztönnek is annyi. És tényleg, „mindannyian halottak vagyunk”.
Mindez Nemesék számtalan zseniális dobása közül az egyiknek köszönhető, nevezetesen, hogy a kamera rátapad a főszereplő Röhrig Géza tarkójára – és nem ereszti. Sem őt, sem minket. Most tekintsünk el attól az apróságtól, hogy miként lehet úgy eljátszani egy szerepet, hogy feszt a nyakunkban liheg egy ember a felvevőgéppel, és fordítva, milyen lehet egy tizenöt kilós kamerával a kézben ménkűhosszú és bonyolult snitteken át közvetlen közelről követni minden rezdülést. Intézzük el azzal, hogy két megszállott eggyé vált egy párját ritkító szimbiózisban. Röhrig Géza nem eljátssza Sault, ő maga Saul; Erdély Mátyás pedig olyan operatőr, amilyet keveset hord a hátán a föld.
Az, hogy a Saul fia nyerésre van ítélve, egyébként alighanem már a castingnál eldőlt. Röhrig tekintete, (emberi) hamuszürke arca elképesztő tempóban viszi előre a filmet, ami azért is fontos, mert Nemes amellett, hogy megcsinálta minden idők legnagyobb filmjét erről az egész tébolyról, belerendezett egy szökős-izgalmas kalandfilmet is, ami néha szinte elfelejtődik a döbbenetes erejű jelenetek között.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!