Egy titokzatos gyűjtő kincsei

Nem a gyűjtő rejtélyes kiléte kölcsönöz vonzerőt a Kieselbach Galériában megtekinthető kiállításnak.

Szathmáry István Pál
2015. 08. 17. 15:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mondhatni, ahány gyűjtő, annyiféle gyűjtési elv, de a valóság az, hogy nagyjából két csoportra lehet osztani a pénzüket műtárgyakra áldozók körét. A kettő között aztán – nevezzük őket a kiállítás kísérőszövegéhez igazodva egyszerűen csak a számítók és velük szemben az érzelmesek csoportjának – nyilván létezik átjárás. Ám az utóbbiak esetében a személyesség nem elég, hogy felülírja a matematikát, hanem sűrűbb és egyneműbb gyűjtemény létrejötte felé nyithat utat, hiszen a gyűjtő ez esetben a maga monomániái után megy, és jó eséllyel olyan művekből vásárol be, amelyek beleilleszthetők az ő nagyon privát szempontrendszerébe.

Ennek példáját látjuk itt is. Az ismeretlen, a kiállítást beharangozó szöveg szerint fiatal üzletemberként a gazdasági válság idején képvásárlásba fogott kollektor láthatóan maga is azok közé tartozik, aki elsősorban magát a festményt nézi és nem a neveket. Ízlése pontos, átfogó tudással bír a 20. század magyar képzőművészetről. Érdeklődésének homlokterében egyértelműen a magyar modernista festészet hagyatéka áll, ha pedig egyetlen nevet kellene kiemelni, aki köré elrendezhető ez a remek gyűjtemény, az egyértelműen Vajda Lajos volna.

 

Az absztrakció szintjére lefordított táj, a visszafogottságában is erőteljes szakralitás, mint vezérfonal több, a líraiság és a hol finomabbra párolt, hol közvetlenebb irónia a gyűjteménybe tartozó alkotók – többek között Ország Lili, Bálint Endre vagy éppen Bukta Imre – esetében hasznosítható, kimutatható szempont. A kiállítás rendezőelve pedig meggyőzően játssza ki és játssza össze ezeket a hasonlóságukban is markánsan eltérő alkotói karaktereket. A kiállítás fontos vezérfonala az újra- és átértelmezett magyar népi hagyomány is, amely mind formanyelvileg, mind a témák tekintetében előremutató módon visszaköszön a modernitás jegyében fogant képeken is.

Elég csak említeni Keserű Ilona itt látható egyik Szuszék tanulmányát, amely mintha az op art játékosságát emelné át a népi fali szőttesek látványvilágába. A népi naiv festészet egyik kimagasló figurája, az 1896-ban született Süli András festményei ugyanúgy méltó helyet kapnak ebben a gyűjteményben, mint a nagy nevek, így többek között Barcsay Jenő, Aba-Novák Vilmos vagy Csernus Tibor.

(„Őszintén szólva\". Válságban született gyűjtemény. Kieselbach Galéria. Megtekinthető augusztus 27-ig. A kiállítás az ünnepek miatt augusztus 20–23. között zárva tart.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.