– Az Értéktár program múlt heti sajtótájékoztatóján Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója nemzeti érdeknek nevezte a műalkotások megvételét. Miért fontos, hogy milliárdokat költsön a Magyar Nemzeti Bank (MNB) műkincsekre?
– Magyarországon nincs, és jó ideje nem is volt olyan vagyonos mecénás, aki felvállalta volna a nemzeti kultúra ilyetén gyarapítását. Ezért is teszünk eleget örömmel e feladatnak, sok más európai ország központi bankjához hasonlóan. Az eddig terítékre került műtárgyak a magyar művészet olyan elemei, amelyeknek itthon a helyük, méghozzá úgy, hogy lehetőleg a jövőben se mozduljanak el innen. Az Értéktár program mögött az a gondolat húzódik meg tehát, hogy komoly pénzügyi eszközökkel álljunk egy kezdeményezés mögé, amely lehetőséget nyújt a közgyűjteményeknek arra, hogy a legértékesebb műalkotásokat bemutathassák a nagyközönségnek. Hatalmas veszteségek érték a magyar műkincsvagyont a történelem korábbi periódusaiban. A trianoni békeszerződés, a magyar nagypolgári zsidóság üldöztetése a vészkorszakban, vagy a műkincsgyűjtő szenvedélyéről méltán híres szovjet hadsereg felbecsülhetetlen károkat okozott az országnak. A programban a vásárlásra fordított pénz kivételes lehetőség arra, hogy hazahozzuk a külföldre került műkincseket, a hazánk területén található alkotásokat pedig itthon tartsuk. Ez rendkívül fontos nekünk és a program mellett működő testület tagjainak, hiszen nem mindegy, hogy a költségvetésben szereplő néhány tucat millió forint áll rendelkezésre, vagy olyan összeg, amely komoly beszerzéseket tesz lehetővé. Ebben a folyamatban azonban én csupán közvetítő vagyok. Művészettörténeti vagy értékbeli ítéletet így természetesen nem hozok. A jelenlegi hatályos joganyag mentén dolgozom, ezért nincs helye olyan alkuknak, amelyek a civil életben működhetnek, és amelyek az elmúlt hetek, hónapok híreit uralták.
– Az európai központi bankok gyűjteményeinek példáját említette az imént. Róna Péter, a jegybank felügyelőbizottságának korábbi tagja a Hír TV műsorában azonban tiltott monetáris finanszírozásnak nevezte a műkincsvásárlást. Mi az igazság?
– Az európai országok központi bankjainak igen komoly műkincsvagyonuk van, ez tény. Monetáris finanszírozásnak pedig azt nevezzük, amikor a jegybank a költségvetéssel kapcsolatba hozható intézmények helyett – vagy azok mellett – műtárgyakat vásárol, és azokat odaajándékozza ezeknek az intézményeknek. Ez valóban felkeltheti a tiltott monetáris finanszírozás gyanúját az Európai Központi Bankban (EKB), ami vizsgálatot vonhat maga után. Esetünkben azonban másról van szó, Róna Péter tehát téved. A vásárlásokkal a műkincsek az MNB tulajdonába kerülnek. Ám mivel a cél az, hogy az alkotások a magyar kultúrkincs részévé váljanak, a jegybank a megfelelő szakmúzeumokkal letéti szerződést köt, amelynek maximális időtartama öt év lehet. Tiziano Mária gyermekével és Szent Pállal című képét tehát öt évre a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galériában állítják ki, ami azonban nem jelenti azt, hogy a festmény a múzeum tulajdonába kerülne. A műkincseket időről időre más múzeumokban helyezzük letétbe azért, hogy országszerte láthatóvá, elérhetővé váljanak. Lesznek kivételek természetesen, mint például a Munkácsy-trilógia, amelyet nem utaztathatunk. Az újlipótvárosi zsidó hentesmester, Kövesi István Titkos gyűjteménye pedig külön helyet kap a miskolci Herman Ottó Múzeumban, amit nagyon fontos dolognak tartok. A vásárlások tehát nem minősülnek monetáris finanszírozásnak. De hangsúlyozom, Róna Péterrel nem állok vitában e kérdésben, hiszen nem ő dönti el, mi a monetáris finanszírozás, és mi nem az. Ha az EKB úgy látja jónak, vizsgálatot indít, és akkor természetesen az MNB teljes apparátusa rendelkezésükre áll, hogy tisztázhassuk a vitás kérdéseket.