Senki sem gondolta 1983-ban, hogy az első magyar rockoperával történelmet írnak majd. Minden bizonnyal az államapparátus sem számított ekkora sikerre, különben nem engedélyezte volna a bemutatót, amellyel az évtizedek óta elnyomott nemzeti érzés tört felszínre. A nemzeti színű zászlók, a koronázás, a Himnusz valahogy kitörölhetetlenül csempészte vissza a nemzeti büszkeséget, a dicső múltat, azokat az évszázadokat, amelyek naggyá tették a magyarságot.
Annak ellenére, hogy maga a darab egy kevésbé dicső tettre fókuszál, Koppány – módszereiben a mai morál felől nézve mindenképpen vitatható – félreállítására. Hatása a magyar történelmi témájú Erkel-operákhoz volt hasonló, a városligeti szánkózódomb a köznyelvben olyan erősen vált Királydombbá, hogy egy ideje hivatalosan is így nevezik.
A darab sikerét az is mutatja, hogy gyakorlatilag bemutatása óta nem telt el augusztus 20-a úgy, hogy valamilyen formában ne vetítette volna a televízió, vagy ne adták volna elő valamelyik jelentős helyszínen, s a kisebb falvakban is legalább részletek megszólaltak belőle az István napi színpadi műsor „kötelező” részeként.
Az ősbemutató szereposztása is legendássá vált, elsősorban Varga Miklós, Vikidál Gyula, Deák Bill Gyula, Nagy Feró és Sebestyén Márta alakítása tartja magát a mai napig etalonként, utóbbi reflektorfénybe kerülésének – dacára annak, hogy csak énekhangját kölcsönözhette a királydombi előadásnak – nem mellesleg a magyar táncházmozgalom is sokat köszönhetett.
Bár számos rendezést megért már a darab, a nosztalgia örök az egykori szereposztás iránt. Most tulajdonképpen ennek az igénynek tesznek eleget, amikor a régiek közül Varga Miklós, Deák Bill Gyula és Nagy Feró is egykori szerepében újra a színpadra áll, Varga Miklós ráadásul először lép fel élőben a Királydombon, hiszen annak idején Sebestyén Mártához hasonlóan ő is csak a bejátszott énekhangjával volt jelen, és a szerepet Pelsőczy László játszotta.
A két szerző is fellép, hagyományos szerepében: Szörényi Levente a kezdő Te kit választanál? című számot énekli, Bródy János pedig ismét Krónikás lesz a Gyászba öltözött csillagom című dallal. A mostani előadás rendezője, Novák Péter is több szállal kötődik az ősbemutatóhoz: fiatal gyerekként részt vett az előadásban, amelynek egy egész korszakot meghatározó koreográfiáját és ezzel tulajdonképpen a rendezés lényegét édesapja, Novák Ferenc „Tata” készítette. Novák Péter aztán később is a rockopera közelében maradt, hiszen például Csíksomlyón és az Alföldi-féle 2013-as rendezésben is ő játszotta a Táltost.