Mint Goethe és Schiller szobra Weimarban, úgy pózol Paul Klee (1879–1940) és Vaszilij Kandinszkij (1866–1944) 1929 augusztusában egy tengerparti fotográfián. A póz ironikus, több mint nyolcvanöt évvel későbbről szemlélve azonban a helyzet nagyon is komoly: a két művész olyan jelentős szerepet játszott a huszadik századi művészet történetében, mint talán senki más.
Ők ketten voltak azok, akik az 1910 körüli években megtették a döntő lépéseket az ábrázolótól az absztrakt művészet felé – miközben egyikükről sem mondható el, hogy attól kezdve következetesen nonfiguratív művész lett volna. Hogy műveik együtt, egymás mellett szerepeljenek, azt a két alkotó pályájának többszörös érintkezése is indokolja.
Az 1866-ban jómódú kereskedőcsaládban napvilágot látott Kandinszkij és a nála 13 évvel fiatalabb, Bern mellett muzsikus szülők gyermekeként született Klee 1911-ben Münchenben találkozott először, bár akkor már több éve egymástól alig néhány háznyira laktak a város művésznegyedében, Schwabingban. Klee a következő évben részt vett a többek között Kandinszkij alapította Der Blaue Reiter csoport második kiállításán, amelyet a korszak egyik legfontosabb galériájában, a berlini Der Sturmban rendeztek; továbbá mindketten bemutatkoztak a zürichi Kunsthausban a svájci avantgárd művészek által szervezett nagy kiállításon.
Az első világháború kitörésének évében tette meg Klee – mégpedig Franz Marc és Louis Moillet társaságában – azt a tuniszi utat, amely a színek jelentőségének felfedezésével döntő hatást gyakorolt pályájára. Néhány hónappal később újra találkozott Kandinszkijjal, aki a háború miatt svájci kitérővel elhagyta Németországot, és 1921-es emigrációjáig Oroszországban maradt. A húszas évek elejére Klee nemzetközileg elismert alkotóvá vált, Kandinszkijnak viszont szinte mindent elölről kellett kezdenie. Kleet 1921-ben hívta meg Walter Gropius a weimari Bauhaus tanárai közé, Kandinszkij két évvel később kezdett tanítani ugyanott, s a Bauhaus Dessauba való 1925-ös átköltözése után újra olyan szorossá vált közöttük a kapcsolat, hogy Klee néhány hónapig neves kollégája lakásában lakott albérletben, majd családja megérkezése után a két família egy épületben, „mesterházban” élt.