Klee és Kandinszkij: harmónia az ellentétekből

Megszületett az első tárlat, amely a két nagy modern klasszikus, Klee és Kandinszkij pályáját állítja párhuzamba.

P. Szabó Ernő
2015. 08. 12. 8:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint Goethe és Schiller szobra Weimarban, úgy pózol Paul Klee (1879–1940) és Vaszilij Kandinszkij (1866–1944) 1929 augusztusában egy tengerparti fotográfián. A póz ironikus, több mint nyolcvanöt évvel későbbről szemlélve azonban a helyzet nagyon is komoly: a két művész olyan jelentős szerepet játszott a huszadik századi művészet történetében, mint talán senki más.

Ők ketten voltak azok, akik az 1910 körüli években megtették a döntő lépéseket az ábrázolótól az absztrakt művészet felé – miközben egyikükről sem mondható el, hogy attól kezdve következetesen nonfiguratív művész lett volna. Hogy műveik együtt, egymás mellett szerepeljenek, azt a két alkotó pályájának többszörös érintkezése is indokolja.

Az 1866-ban jómódú kereskedőcsaládban napvilágot látott Kandinszkij és a nála 13 évvel fiatalabb, Bern mellett muzsikus szülők gyermekeként született Klee 1911-ben Münchenben találkozott először, bár akkor már több éve egymástól alig néhány háznyira laktak a város művésznegyedében, Schwabingban. Klee a következő évben részt vett a többek között Kandinszkij alapította Der Blaue Reiter csoport második kiállításán, amelyet a korszak egyik legfontosabb galériájában, a berlini Der Sturmban rendeztek; továbbá mindketten bemutatkoztak a zürichi Kunsthausban a svájci avantgárd művészek által szervezett nagy kiállításon.

Az első világháború kitörésének évében tette meg Klee – mégpedig Franz Marc és Louis Moillet társaságában – azt a tuniszi utat, amely a színek jelentőségének felfedezésével döntő hatást gyakorolt pályájára. Néhány hónappal később újra találkozott Kandinszkijjal, aki a háború miatt svájci kitérővel elhagyta Németországot, és 1921-es emigrációjáig Oroszországban maradt. A húszas évek elejére Klee nemzetközileg elismert alkotóvá vált, Kandinszkijnak viszont szinte mindent elölről kellett kezdenie. Kleet 1921-ben hívta meg Walter Gropius a weimari Bauhaus tanárai közé, Kandinszkij két évvel később kezdett tanítani ugyanott, s a Bauhaus Dessauba való 1925-ös átköltözése után újra olyan szorossá vált közöttük a kapcsolat, hogy Klee néhány hónapig neves kollégája lakásában lakott albérletben, majd családja megérkezése után a két família egy épületben, „mesterházban” élt.

Klee 1929-ben elhagyta a Bauhaust, mert professzori kinevezést kapott a düsseldorfi akadémiára. 1933-ban, a nemzetiszocialista hatalomátvételkor azonban ugyanúgy elbocsátották, ahogyan Kandinszkij tanári pályája is véget ért a nácik által 1932-ben bezárt dessaui, majd egy évig Berlinben magániskolaként működő Bauhausban. Klee Svájcba, Kandinszkij Párizsba költözött, 1937-ben találkoztak utoljára, amikor Kandinszkij az egyéni kiállítása alkalmából Bernbe utazott. Ugyanabban az évben műveik a hírhedt Entartete Kunst című tárlaton szerepeltek, amelyet a nácik a modern művészettel való leszámolásként rendeztek meg.

A berni kiállítás nyolc tematikus egységre osztva mutatja be a két művész pályája közötti párhuzamokat és ellenpontokat. Az indulásnak szentelt Festő és rajzoló fejezet a különbségekre koncentrál, hiszen Klee a pályája elején számos, a vonalra koncentráló expresszív, vizionárius kompozíciót készített, míg Kandinszkij par excellence festőként indult. A Der Blaue Reiter időszakának szentelt Improvizációk című fejezet anyaga azért lehet különösen gazdag, mert a müncheni Lenbachhaus, ahol egyébként a berni zárás után szintén megtartották a tárlatot, rendelkezésre bocsátotta gyűjteményét.

A harmadik fejezet, a Szín egyszerre idézi Klee tuniszi utazásának hatását és Kandinszkij murnaui éveit, az Alpok lábánál fekvő kisváros különleges atmoszféráját. A legjobban tagolt fejezet a dessaui Bauhaus-éveket fogja át, elemezve a mindkét művésznél megjelent festékfújásos technikát, a négyzet alakú képek dialógusát, a konstruktív és figuratív részletek, az egyensúly és mozgás viszonyát, a természet hatását a két művészre. Külön fejezet részét képezik az egymásnak ajándékozott, dedikált művek, s azok is, amelyekkel a két alkotó a sötét időkre, a náci uralomra reagált.

Késői művek és újrakezdés – ez a címe az utolsó fejezetnek, amely mintha csak a bartóki törekvésekkel párhuzamosan fogalmazná meg a két alkotó viszonyát a felfordult világhoz: Ellentétek és ellentmondások – ez a mi harmóniánk.

(Klee & Kandinszkij, Paul Klee-központ, Bern, látogatható szeptember 27-éig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.