Ma kezdődik a Kaposfest

Tegnap javában folytak a próbák a ma este kezdődő Kaposfestre a Vakok Intézetének Nádor termében. Ott voltunk a helyszínen, és a művészekkel beszélgettünk.

2015. 08. 13. 7:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Richard Strauss öt dala szól, éppen a Weisser Jasmint próbálja Farkas Gábor és Celeng Mária, amikor megérkezünk. A budapesti hőségben még egy ventilátort is bevetettek, ennek ellenére embert próbáló ilyen klímában a munka. Az énekhang egyébként is kényes hangszer, a fáradtság és a hőség igencsak megterheli. Celeng Mária elnézést is kér, amiért nem énekel teljes erejével, azt a hangversenyre tartogatja. Aki valaha énekelt, az tudja, hogy ez valóban csak így működhet, és Celeng Mária még ebben a csökkentett módban is gyönyörűen formálja a dalokat.

A próba után megtudom: ő választotta ki az öt dalt. Kedvence, az Ich wollt\' ein Sträusslein binden, ami magyarul azt jelenti, hogy „Szeretnék neked egy koszorút kötni”. Eköré épülnek fel a különböző virágokról szóló dalok: a Rote Rosen, a Wasserrose, a Weisser Jasmin és a Malven hangzik majd el a szombat délelőtti előadáson a kaposvári Szivárvány Kultúrpalotában.

A fiatal szoprántól azt is megtudom, hogy számára nagy lehetőség a koncertműsor, hiszen ritkán adódik lehetősége arra, hogy az operákon kívül mást is énekeljen. Ez pedig alapvetően másfajta munkát és hozzáállást igényel. – Szeretnék zeneileg úgy énekelni, mint egy hangszeres – fogalmazza meg a különbséget, és arról is beszél, hogy a hangszeresekben általában több az alázat, amikor egy műhöz nyúlnak. Farkas Gábor rögtön hozzáteszi, hogy miközben Celeng Mária hangszeresként igyekszik közelíteni az énekes előadáshoz, a hangszeresek mindig arra törekszenek, hogy énekszerűen, éneklő hangon játszanak. Utal arra a zongorareklámra, amikor Domingo éppen erről beszél, és azt mondja, hogy a zongoristák úgy szeretnének játszani, ahogy ő énekel, ő pedig úgy szeretne énekelni, mint egy Bösendorfer.

Celeng Mária és Farkas Gábor mindketten „elsőbálozók”, ahogy ők mondják, hiszen először lépnek fel a Kaposfesten, és ez idén sokakra igaz. Az új művészeti vezetéssel ugyanis jelentősen bővült a meghívott művészek köre, és az is tény, hogy az előző évek igényeit felmérve idén az énekhang és a fúvós zene is nagyobb szerephez jut. Az ilyen művésztalálkozások hosszú távon meghatározóak lehetnek, ebben minden fellépő művész egyetért, hiszen akik egy ilyen alkalommal közösen próbálnak, ha jól érzik magukat együtt a színpadon, később is szívesen dolgoznak együtt. Farkas Gábor egyébként a Strauss-dalokért is hálás, először játssza őket, és nagyon megszerette a zenéjüket. Mint mondja, a nyitókoncert műsorát leszámítva zömmel számára teljesen új művekben szerepel.

Közben megérkezik Baráti Kristóf és az Erkel Ferenc Kamarazenekar, Vivaldi A négy évszak című művének próbájára, amelyet majd péntek este hallhatunk. Ezek már az utolsó pesti előkészületek, mert ma este már élesben vizsgázik az új művészeti vezetés Kaposváron, ahol a nyitóhangversenyen Baráti Kristóf és Várdai István vállalta a főszerepet, az első részben az Erkel Ferenc Kamarazenekar, a második részben Farkas Gábor kíséri őket. Mint megtudjuk, erre a hangversenyre már rég elkelt minden jegy.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.