– Nemrég jött haza egy kínai cirkuszkonferenciáról. Miért volt szükség rá, hogy megjelenjen ott?
– A II. Nemzetközi Kínai Cirkuszművészeti Fesztivál előkészítéséhez tartozott, hogy megkérdezték néhány ország – többek között Olaszország, Oroszország, Mexikó – képviselőjét, hogy náluk hogy működnek a dolgok. Megtudták, hogy Magyarországon miniszteri biztosa lett ennek a területnek, hogy új cirkuszt szeretnénk építeni, és érdekelte őket, hogy mik a terveink. Kína világhatalom a cirkuszművészetben, más léptékben is gondolkodnak erről a művészeti ágról. Egy a Fővárosi Nagycirkusznál ötször nagyobb, nyolcezer férőhelyes cirkuszban voltunk látogatóban, ahol kétszázötven artista lép fel esténként. A műfaj nagyon népszerű, estéről estére meg tud tölteni egy ilyen hatalmas helyet. Én leginkább a technikai megoldásaikat, a modern cirkuszi felszereléseket igyekeztem megfigyelni, amelyeket az új cirkuszközpont felépítése során hasznosítani tudunk.
– Ön mit tudott hozzátenni a kínai cirkuszfesztivál sikeréhez?
– Meglepte őket, amikor fölvetettem, hogy arcot kell adni az artistának, mert művészként fontos az egyénisége, illetve hogy keresni kell a cirkusz társadalmi üzenetét. Ha valaki elmegy például a Recirquel Újcirkusz Társulat előadására a Művészetek Palotájába, az tudja, hogy a kortárs cirkusz komolyan boncolgatja ezt a kérdést. Kínában ezzel szemben egyértelműen a szórakoztatáson és az üzleten van a hangsúly, nem azon, hogy üzenetet próbáljanak megfogalmazni. Érdekesnek találták, amiket mondtam, de a klasszikus cirkusz ezekkel a felvetésekkel még kevéssé tud mit kezdeni.
– Ezek szerint az a klasszikus cirkusz, ami nem művészi?
– Ezt nem mondtam. Máig a klasszikus cirkusz adja minden cirkusz alapját. Nagy tisztelettel adózom a klasszikus cirkusz művészeinek kitartása, eltökéltsége, szakmai tudása és a cirkuszművészetben dolgozó valamennyi elődöm munkája iránt. Igyekszem hasznosítani azt, amit hosszú évek alatt felhalmoztak. De fontosnak tartom, hogy az új irányzatok tanuljanak egymástól. Művészi cirkusz az, ami képes katarzist kiváltani, társadalmilag fontos üzenetet tud közvetíteni, képes új gondolatokat megfogalmazni, társadalmi történésekre reagálni, ahogy azt más művészeti ágak – a zene, a festészet, a tánc, a színház – is teszik. Ma a francia modern cirkuszt és a kortárs cirkusz egyes szereplőit kivéve nagyon kevesen foglalkoznak azzal, hogy van-e a cirkusznak üzenete. Pedig ahogy a légtornász elkapja társát a levegőben vagy az akrobata megtartja a másikat a karján egy handstand számban, nemcsak látvány: bizalomról, együttműködésről, egymásra hangolódásról beszélhet egy ilyen produkció, amiről általában a mi emberi viszonyaink is szólnak. Ha elkezdünk bátran beszélni erről, a néző is rádöbben majd, ezzel a szemmel is lehet a cirkuszt nézni. Fontos, hogy gazdaságilag jól működjön az intézmény, de elsősorban közösségi érdeket kell szolgálnia, ha közpénzből működtetjük. Meg kell fogalmaznia, hogy milyen társadalmi felelőssége van egy nemzeti művészeti intézménynek.