Nem született megegyezés a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és Pákh Imre között, így a New Yorkban élő magyar származású üzletember bejelentette, hétfőn elviteti a Golgotát a Déri Múzeumból. Mivel azonban folyamatban van a festmény védetté nyilvánítási eljárása, az elszállításhoz a Forster Központ műtárgy-felügyeleti irodájának határozatára van szükség, amelyben engedélyezik a kép levételét. A hatóság azonban arról tájékoztatta a múzeumot, hogy hétfőig nem születik döntés a Golgota ügyében, így a festmény a helyén maradt, ám a tulajdonos kérésére letakarták – közölte lapunkkal a múzeum hétfőn.
Mint írták, Pákh Imre úgy rendelkezett, hogy „amennyiben a műtárgy elszállítására augusztus 31-én mégsem kerül sor, megtiltja a festmény további bemutatását és meghatalmazottja a művet eltakarja. Ezt a döntést a Déri Múzeum tiszteletben tartja.” A kép így keddtől nem lesz látható a közönség számára.
A Munkácsy-trilógia részét képező Golgotát az MNB az Értéktár program keretében vásárolná meg Pákh Imrétől. A megegyezést azonban a vételár körüli viták hátráltatják. A műgyűjtő 9 millió dollárt kér a képért, a jegybank 6 milliót fizetne érte (a Krisztus Pilátus előtt című Munkácsy-festményt 5,7 millió dollárért vásárolták meg a kanadai Hamilton Galériától tavasszal). A Miniszterelnökség kezdeményezésére közben a Forster elindította a festmény védetté nyilvánítási eljárását. Mivel a kép az eljárás alatt ideiglenes védettséget élvez, nem lehet kivinni az országból. Pákh Imre emiatt lopással és zsarolással vádolta meg az államot, majd bejelentette, mivel a jegybank képviselői elzárkóztak a megállapodástól, elviteti a festményt a Déri Múzeumból.
A hatósági határozat hiányában erre azonban nem nyílt lehetősége, így az eltakarás mellett döntött. A műgyűjtő korábban lapunknak elmondta, a védettségi eljárás lezárultáig nem dönt a kép sorsáról. Akkor úgy fogalmazott, amíg nincs döntés, a kép egy raktárban marad elzárva. Nem így történt, ám a közönség szempontjából a végeredmény ugyanaz: a Golgota nem látható.
A festmény lefedése kapcsán megkerestük Bellák Gábor művészettörténészt, a Magyar Nemzeti Galéria főmuzeológusát, aki hangsúlyozta, a letakarás önmagában nem befolyásolja a kép állapotát. A Golgota elvitele ügyében felmerült az is, a festmény nem bírna ki még egy szállítást. A főmuzeológus ennek kapcsán elmondta, alapos vizsgálat nélkül nem foglalna állást, de az eddigi tapasztalatok azt mutatják, a festmény károsodik ugyan az utaztatások során, de nem semmisülne meg. De mint minden csomagolás és szállítás, ez is kockázattal járna – fogalmazott Bellák Gábor.