Ahol megfér egymás mellett Majka és Berger Dalma

Erős mezőny, erős anyagok, komoly háttérmunka – lezajlott az I. Magyar Klipszemle.

BO
2015. 09. 21. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az I. Magyar Klipszemle szeptemberi időpontját több mint egy hónappal ezelőtt tűzték ki, ám igen keveset lehetett róla tudni, a honlapon eleinte csupán a nevezés részletei szerepeltek, majd fokozatosan körvonalazódott a cél és a tematika, de részletes leírásba később sem bocsátkoztak.

Célunk egy olyan itthon egyedülálló, független rendezvény létrehozása, ami ezen alkotások művészi értékét kiemelve, nagy vásznon prezentálja a média, a szakma és a közönség számára. A szemlének másodlagos célja, hogy edukáljon és koncentráltan információkat továbbítson a szakmának, a zenészeknek, zenei menedzsereknek és kiadóknak egyaránt.

Hazánkban jó pár filmes esemény és díjátadó van, illetve volt, az egyik leghíresebb a szomorúan kimúlt Magyar Filmszemle, melynek híján – kis túlzással – a MÚOSZ Film- és Tévékritikusi Szakosztályának elismerése jelenti az egyetlen filmes díjat a magyar mozgóképszakma számára. Persze ott van még az erdélyi Filmgalopp, a szombathelyi Savaria Filmszemle, a miskolci Jameson CineFest vagy a BuSho, és általában ősszel támad fel hamvaiból újra számtalan filmnap, filmklub, vetítés, és csak hogy párat említsünk a következő hetek kultúrsokkjából: szeptember végén rendezik meg Szemrevalót, a Budapest Design Film Festivalt, a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált, október elején Mozinet filmnapokat vagy az Országos Független Film Fesztivált, novemberben a Zsidó Fimfesztivált, az Aranyszem Operatőr Fesztivál.

Nem mondhatni tehát, hogy ne akadna széles választék a filmes események tekintetében, azonban valami mégis hiányzott – így kijár az elismerés, hogy a szervezők rádöbbentek ezen hiányosságra, létrehozták és befoltozták a lyukat, ami oly sokáig tátongó űrként, amolyan „minden belefér” térként funkcionált valahol a rövidfilm és a zene keresztmetszetében, magába olvasztva igényes és igénytelen alkotásokat.

A tíz nap alatt beküldött mintegy 900 klip tucatnyi szűrőn esett át, mint például a kategorizálás és a kétfordulós zsűrizés – a folyamat legszebb vonása mégis az, hogy mind a szervezők, mind a zsűri igen nagy hangsúlyt fektetett a személyességre és a személyes jelenlétre, ebben mutatkozott meg az esemény igazi plusza, minden apró-cseprő hibájával együtt.

Mindez abból következett, hogy alulról jövő kezdeményezés révén négyen – Csete Gábor (Manek), Vida Vera, Szabó Miklós Márton (Miki357) és Vermes Orsi – szervezték meg, zsűrinek pedig meghívták Vágvölgyi B. András rendezőt, Dobos Tamás operatőrt, Izilt, a Petőfi rádió zenei szerkesztőjét, Libor Anitát, az Index.hu kultúrarovatának vezetőjét és Ács Danit, a 444.hu újságíróját.

Amikor péntek délután még alig lézengtek a Toldi előterében, és a Nagyterem bármely bársonyszékbe belesüppedhetett a néző, ez némiképp azt a – mint később kiderült – téves érzetet kelthette, hogy nem sok babér terem majd ennek az újabb filmes eseménynek. Azonban az idő múlásával a szabad ülőhelyek száma megfogyatkozott, és mire elütötte az óra a fél kilencet, az utolsó blokk vetítésén a terem megtelt, egy-egy klip előtti és utáni nevetés, bosszankodás vagy döbbent csend többet árult el a közönség véleményéről, mintha nyílt szavazást tartottak volna. Mindegyikre volt példa, olykor egyöntetűen, olykor egymás reakcióit kifigurázva, ami némileg paradox módon mégis meghitté tette a vetítést.

Az utolsó blokk után kitóduló tömegben nem egy fiatal feltörekvő tehetséget lehetett látni, ott volt a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan Jakab Julija, a Sorstalanság Nagy Marcellja, a Színház és Filmművészeti Egyetem háromnegyede, ismert és kevésbé ismert zenekarok tagjai, kultúrrovatok újságírói, zenei bloggerek cigiztek együtt a díjátadóra várva, majd háromnegyed tizenegykor az utolsó slukk és sörkorty után a tömeg behömpölygött a nagyterembe, hogy megünnepelje a mezőny legjobbjait.

A közönségnek vetített blokkokban tíz kategória (legjobb trash, operatőr, zene, styling, látvány, vágás, animáció, koncepció, nobudget, rendezés) volt, de a díjátadón tizenháromban díjazták az alkotásokat, kiegészítve a legjobb klip, a legjobb 2010 előtti és a zsűri különdíjával.

Legjobb klip:

Legjobb rendezés:

Legjobb operatőr:

Legjobb vágás:

Legjobb látvány:

Legjobb koncepció:

Legjobb animáció:

Legjobb trash:

Legjobb zene:

Legjobb styling/jelmez:

Legjobb nobudget:

Legjobb 2010 előtti:

Zsűri különdíja:

Zeneileg igazán vegyes mezőny jött össze elsőre, hiszen a Wellhello mellett ott van a Volkova Sisters, Majkáék mellett a Middlemist Red. Ács Dani az egyik szünetben azonban elmondta: a mennyiségi és minőségi kritériumok sokszínűsége miatt egyrészt lelkiismeretesen álltak a feladathoz, másrészt szükség volt azon nyitottságra, mely szerint nemcsak egyéni preferenciáik, hanem – szavai szerint – a társadalmi elfogadottság is hozzájárult a végső döntés meghozatalához.

Az első szemle az elmúlt öt év klipjeire koncentrált, és a honlap tanúsága szerint komolyan tervezik a folytatást: mint írják, az ezután következők az aktuális év termését versenyeztetik majd.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.