– Igazgatói mandátuma január 31-én lejár, és már korábban bejelentette, nem kívánja folytatni. Múlt héten látott napvilágot a hír, hogy a posztra a színház színművésze, Kováts Adél Valló Péter rendezővel közösen pályázik, mellettük pedig Anger Zsolt is indul a direktorságért. Mit gondol, kinél lenne jó kezekben a Radnóti?
– Kováts Adél pályázatában számos olyan dolgot fedeztem fel, amelyet én mondtam harminc éve. A neki írt ajánlásomban azt fogalmaztam meg, hogy ez olyan érzés, mint amikor Karinthy egyik novellájában saját fiatalkori önmagával találkozik össze. Az ember idősebben már nem annyira lobogó, kérlelhetetlen, megszállott, mint fiatalon. Adélben van frissesség, kíváncsiság, elszántság, ami bennem talán már kevesebb. Szívesen látnám őt utódomként.
– Harminc éve, amikor pályázott, milyen célokat fogalmazott meg magának?
– A Radnóti Színpad igazgatója, Keres Emil 1985-ben ment nyugdíjba. Utódjának a kulturális vezetés a színház párttitkárát jelölte ki. Szakmai nyomásra azonban a Fővárosi Tanács vezetői beleegyeztek, hogy pályázatot írjanak ki a vezetői posztra. A Kádár-korszakban ez volt az első alkalom, hogy pályázattal neveztek ki színházvezetőt. Így lettem színi direktor. Értelmiségi műhelyt akartam létrehozni, egy polgári művészszínházat, amely tiszteli a hagyományokat, de nyitott az új irányok felé is, ahol a minőség és a jó ízlés a legfontosabb. Ezt ma sem gondolom másképp, persze közben megváltozott a világ.
– Volt, amikor nagyon divatban volt a Radnóti, viszonyítási pont volt, az utóbbi időben viszont sokszor érte kritika az előadásokat.
– Szerencsére mindig kritizáltak, de valóban voltak olyan évek, amikor elismerten dobogón voltunk, néha a legtetején. Ha önkritikus akarok lenni, el kell ismernem, hogy néha alább mentem. A három évtized alatt több mint száznegyven bemutatónk volt, néhány alkalommal azonban kicsit olcsóbb lett a végeredmény, engedtem a saját finnyás ízlésemből. Néha olyan zenés előadások kerültek repertoárra, amelyek nem biztos, hogy kellettek volna. Alapvetően viszont nagyon büszke vagyok a hátam mögött hagyott három évtizedre, de úgy érzem, helyes, hogy most abbahagyom. Heltai Jenő írja valahol: egy színházigazgató életében két boldog pillanat van, amikor színházhoz jut és amikor megszabadul tőle.