– Egy interjúban megjegyezte, hogy mindig az érdekelte, amiről előtte semmit sem tudott. Ebből aztán egy roppant figyelemreméltó és szerteágazó életmű bontakozott ki. Akad még olyan terület, amelyben tudatlannak érzi magát?
– Természetesen sok ilyen van, hiszen vizuális típus vagyok, elsősorban a látható világ érdekel. Gyermekkoromban a geometria kivételével a matematika túl absztrakt, a kémia túl mélyen volt nekem, és a mikroszkóppal, csillagászati távcsövön keresztül látható világ sem izgatott. Szüntelenül bámészkodtam, keresgéltem a látnivalókat, és sokszor hagytam elmenni a szöveget. Arra azonban jól emlékszem, hogy a képek, a külső és belső látás mennyire megkönnyítette számomra a tanulást. Ősszel jelenik meg a vizuális nevelésről írt könyvem annak köszönhetően, hogy miután eltávolítottak az NKA éléről, felmerült, miniszteri biztosként felügyeljem a területet. Bár meglehet, botrányos írás, mert részben a vizuális nevelést mellőző NAT-nak és kerettanterveknek a kritikája.
– Szokta mondani, hogy a művei célja elsősorban az ismeretterjesztés, a szimbólumok hömpölygése és dekódolása azonban most is komoly kihívások elé állítja a művelődni vágyó ifjúságot.
– Mondjuk, hogy igen, de ennyi ismeretet azért nehéz úgy átadni, hogy hasznos legyen. A könyv azért jó, mert vissza lehet lapozni, azóta pedig, hogy létezik videó, számítógép vagy dvd, ezt megtehetjük a filmekben is. Az ismeretterjesztés helyett azonban inkább a szemnyitogatás szót használnám.
– Közel három évtizedes vergődés után Az ember tragédiája film végül elkészült, Biblia-sorozata azonban töredékben maradt, a nemrég kiadott Képes bibliai történetek célja pedig, mint írja, részben a leletmentés. Hogyan lehet ép ésszel átvészelni, ha tíz év kutatómunkája, több száz teleírt oldal, sok ezer figuraterv a fiókban marad?
– Van egy mondásom, miszerint ha mindazt megcsinálhattam volna, amit nem csináltam meg, akkor nem tudtam volna megcsinálni azt, amit megcsináltam. Mindennek van hozadéka. A Biblia-filmmel végzett munkámnak az, hogy elkezdtem foglalkozni a Szentírás szerintem számos létező, tartalmas jelképének megfejtésével. Öt éven át tartottam bibliai előadássorozatot a Marczibányi Téri Művelődési Központban, a Budapest Bábszínház két szezonban játszotta a Bábiloni Biblia című darabomat, amelyet magam írtam, terveztem és rendeztem. Nagyon izgalmas kaland volt, mert a bábok megmozdítása azonnal életre kelti őket, erre a rajzfilmkészítésnél hosszú hónapokat, éveket kellett várni. Képzelje csak el, hogy Az ember tragédiájánál 28 évet vártam arra, hogy összerakva lássam. Ez emberpróbáló dolog.