Bizalom és borzongás

Mátyássy Áron a Víkend című új magyar thrillerről és a Szarvasvadásszal való párhuzamról.

Kárpáti György
2015. 09. 10. 10:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Amikor először megnézte nagyvásznon a Víkendet, úgy érezte, évekkel ezelőtt ide szeretett volna eljutni?– Szerintem egy rendező nem tud egy filmet befejezni, sokkal inkább abbahagyja. Nagyon sokat változott a Víkend ahhoz képest, ahonnan elindultunk, amit eredetileg kitaláltunk, de a végére, úgy érzem, visszataláltunk azokhoz az alapgondolatokhoz és -állításokhoz. Olyan értelemben nyugodt vagyok, hogy a lehetőségeinkhez és a képességeinkhez képest mindent beleadtunk, amit tudtunk.– Sok szó esett már róla, hogy a bűnügyi filmnek Magyarországon nem alakultak ki a hagyományai. Így amikor most a Víkenddel erre a vidékre tévedt, mit tartott leginkább kihívásnak a film elkészítésekor?– Leginkább azt, hogy lehetséges-e másfél órán keresztül folyamatos feszültséget és izgalmat fenntartani a nézőben. Minden ennek volt alárendelve. Hogy a nézőt minél előbb beszippantsuk, hogy kezdjen el agyalni a történeten. Utálhatja, szeretheti a szereplőket, de közben mégis felejtse el, hogy filmet néz. És azt akartuk, hogy megjelenjen a filmben a thriller lényegi pontja, a borzongás.– A Víkend története egy vadászat körül bonyolódik. Miközben a fővárosból Erdélybe érkező társaság egy konfliktussal szembesül, az egyes embereknek is megvannak a háttérkonfliktusai, történetei, s így párhuzamosan több szálon kell követni az eseményeket. A thrillernek visszatérő fogása, hogy a néző az információkat nehezen teszi össze, ám ezzel együtt nem féltek attól, hogy túlzottan bonyolult lesz mindez?– Nem volt könnyű a feladat, és már forgatókönyvszinten sokat dolgoztunk azon, hogy mennyit lehet elmondani a nézőnek. Írásban nagyon túlbeszéltnek éreztem a Víkendet, és még a forgatáson is húztunk a dialógusokból, hogy azt már egyszer úgyis elmondták, nincs rá ismét szükség. Aztán amikor összeállt a film, kiderült, hogy kevés, amennyit elmondunk. Nagy tanulság volt, hogy bármennyire is eltanácsolnak a filmiskolákban attól, hogy nagyon szájbarágósak legyünk, ennek a műfajnak erre van szüksége: legyenek olyan pontok, amelyek egyértelműek. Olyan igazságok, amelyeket a néző el tud fogadni. Hogy mit mondunk, mit mutatunk éppen, valamint hogy mit bízunk a nézőre, végül ennek az arányait volt nehéz összerakni.– Korábban már nyilatkozta, hogy a Magyar Filmszemlén fődíjas filmjéről, az Utolsó időkről is úgy érezte, közönségvonzóbb volt a fogadtatásánál. Hogy érzi, a Víkenddel sikerül jobban rálelni a nézőkre?– Akkor leszek igazán elégedett, ha megnézik, majd utána azt mondják nekem, izgultam, érdekelt a történet. Már csak a műfaja miatt is a közönségfilmhez áll közelebb a Víkend, de persze igyekeztünk az átlagnál feljebb tenni a lécet. Ebben nagy szerepe van Győri Márk operatőrnek, aki ezt az egészet nagyon szépen beleágyazta a tájba, ő érte el azt, hogy a táj fontos szereplője legyen a történetnek. Ennek eredményeképp úgy érzem, azért szerzői is lett a Víkend. Engem egyébként nagyon érdekelnek a műfaji kihívások, miközben az nem volt a célom, hogy egy amerikai filmet készítsek, vagy azzal versenyezzek. Mi a néző bizalmát igyekeztünk elnyerni.– Az operatőri munka valóban igen változatos: sok beállítással és kameramozgással, intenzív montázsokkal dolgozik a Víkend.– Amikor 2010-ben először leálltunk a film forgatásával, utána készítettem el az Átok című sorozatot, ahol érzésem szerint sikerült egy olcsó és hatékony stílust kitalálnunk. Így amikor újra elkezdtük a Víkendet, nagyon magabiztos voltam, és úgy éreztem, ezzel a megoldással igen gyorsan fogunk dolgozni. Aztán pillanatok alatt kiderült, hogy nem ezt kéri ez a történet, és ebben van nagy szerepe Márknak, aki a hosszabb beállításokat, a totálokat is használta, miközben én alapvetően a közelikben bíztam. Neki köszönhetően lehetett jobban megmutatni a tájat, annak nagyságát, és benne az embert, amely sokkal kisebb méreteiben a környezetnél. A felsőkamera-mozgásokat drónnal vettük fel, tudván előre, hogy hol, mikor akarjuk használni őket.– Korábban szerették úgy hívni a médiában a filmet, hogy a magyar Szarvasvadász-film. A nyitójelenet erre a kijelentésre rájátszik, amelyben egy szarvas vadászíjas üldözését láthatjuk.– Nem volt pedig ilyen párhuzamkeresés, bár nyilván, ha valakinek egy fegyver van a kezében, és szarvasra vadászik, mindenkinek ez a film jut eszébe. A nyitójelenetnek az volt a funkciója, hogy nagyon tömör formában bevezessük a nézőt ebbe a világba, és hogy lássa, ez hogyan működik, hogyan kommunikálnak benne az emberek, és milyen a viszonyuk a természethez és a tájhoz.– A sajtóvetítés előtt az utómunkacsapatnak külön köszönetet mondott. Mi volt a nehéz, ami miatt a gesztust megtette: kevés volt a pénz, az idő, a rendelkezésre álló technika?– Ebben a filmben volt körülbelül 120 snitt, amibe bele kellett nyúlni, és amire 40-50 fős brigádokat foglalkoztatnak Hollywoodban. Itt pedig három ember dolgozott rajta márciustól mostanáig. Az utómunkát gyakran hajlamosak vagyunk elfelejteni, ezért is tartottam fontosnak megköszönni az utómunkacsapat munkáját. Ráadásul ennek a trükkmunkának Magyarországon még mindig nincs hagyománya, alapvetően a reklámokban használják őket, és nem tanítják. Pedig ma már a filmezést eleve ebben a gondolkodásmódban, keretben folytatják nyugaton, kitalálják a rendező helyett a trükkök helyét és használatát, itt viszont nekünk, közösen kellett mindent kitalálnunk, és azt, hogy hogyan kell ezt csinálni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.