Noszvaj 1891 lelkes falu Heves megyében, a Bükki Nemzeti Park déli határán, 151 kilométerre Budapesttől. Ismerem az országot, de sosem jártam erre, legalábbis Egertől ide már nem vezetett az utam – eddig. A magyar film egyik nagy szerencséje, hogy az itt található barlanglakások lesznek a helyszínei a Brazilok című új magyar nagyjátékfilmnek, s ez legalább akkora szerencséje Noszvajnak is, amely bizton számíthat a turizmus fellendülésére a film bemutatója után.
Van is mire büszkének lenni: az itt található barlanglakások igazi kuriózumnak számítanak. A 19. század elejétől alakultak ki, elsősorban a nagymértékű elszegényedésnek köszönhetően. A 30-as évek elején hetven barlanglakás volt itt, és még 1970-ben is 159 ember élt mintegy negyven ilyenben. Manapság már nem lakják őket, inkább afféle művésztelep hajlékaiul szolgálnak. No meg most a Brazilok forgatásának helyszínéül.
Az M. Kiss Csaba ötlete alapján készülő mozi drámai, felszabadító etnomese – sok humorral és könnyel. A falu új, fiatal plébánosa elintézi a polgármesternél, hogy a romák focicsapata, a Brazilok is indulhasson a falubajnokságon. Ráadásul a győztes csapatot a faluból elszármazott milliomos Rióba is meghívja. A falusiakat teljesen felkavarja a hír, de a lehetőség a romákat is sokkolja, hiszen a pályán épp azokat kellene legyőzniük, akiktől a hétköznapokban az életük függ: a tanárokat, a rendőröket, a helyi erős fiúkat és a Hivatal csapatát.
Amikor a forgatás helyszínére érünk, a film producere, Mécs Mónika fogad minket, ecsetelni kezdi, hogy a Brazilok pozitív kicsengésű, humoros film lesz, amit megerősít a film társrendezője, M. Kiss Csaba is. Ő eddig elsősorban szerkesztőként, riporterként, műsorvezetőként tevékenykedett, ezért is került mellé társrendezőnek a rutint képviselő Rohonyi Gábor. Éppen egy focimeccset néznek a film roma főszereplői, ugratják egymást, és azt várják, hogy egyikük megjavítsa az éppen elmenő képet.
A barlanglakás fala rikítóan színes, hangulata nem szegényes, sokkal inkább meseszerű. A tévé mellett állólámpa ágaskodik. „Túlzottan kilóg újszerűségével a látványból” – mormolja maga elé a felvétel során a kontrollmonitort néző M. Kiss Csaba. A következő felvételkor a lámpa már ferde burával illeszkedik az eklektikus környezetbe.