– Októberben érkezik új lemezed, a Sgùrr. Milyen irányba mozdulsz el ezen? A dalcímek (Jura, Oldódó formák a halál titokzatos birodalmában, Zúgó) és a borító alapján inkább hidegebb, mechanikusabb hangzást képzel el az ember, olyat, amilyen a Tűnő Idő Tárlatra volt még jellemző.
– Nem mechanikusabb, de hidegebb. Ebből a szempontból talán tényleg inkább a Tűnő Idő Tárlatra hasonlít, nem a Róka Hasa Rádióra, mely nagyon meleg, bensőséges lemez volt. Ez sokkal hűvösebb, szigorúbb. Olyan dalok sincsenek most, mint a három évvel ezelőtti Rengetegen: azon ott voltak ezek a három-négyperces, könnyen megfogható, éneklős, folkos dolgok, de ebbe az irányba szándékosan nem akartam továbbmenni, abból sima folk metal jött volna ki. Ugyanakkor most egyenesen tiszta ének sincs a lemezen, ami könnyebbé tette, hogy másfelé induljak.
– Az előzetesen kihozott Alföldi Kozmosz pedig inkább otthonosabb világot tár elénk, főként a népzenei elemek miatt.
– Abban a dalban valóban ilyen a hangulat, de tényleg nem ez a fő csapásirány az albumon. Van két nagyon hosszú dal, az egyik 15, a másik 16 perces, de két húsz másodperces is. A Jura is három perc alatti, szóval sok minden rákerült.
– A népzenei hatás akkor nem jellemző a többire?
– Úgy fogalmaznék, hogy kevéssé van jelen közvetlen módon. A dallamokban persze tetten érhető, mivel az általam szeretve tisztelt pentaton hangsorok a magyar népzene alapkövei és én ebben nőttem fel, bennem van. De nem akartam kitenni az ablakba, csupán engedtem működni.
– Metálosabb lett akkor a lemez?
– Vannak témák, amelyek kifejezetten black metalosak, igen. Olyanok, amilyeneket még a kezdetek kezdetén írtunk.
– Most jönnek ki újra a korai albumok is, akkor ezek voltak hatással rád a számok írása során is?
– Nem, nem is hallgattam meg újra a régi lemezeket most. Volt ugyan egy új maszter, de nem bonyolódtam ebbe bele, nem is bírom végighallgatni a korai dalokat.
– Miért nem?
– Leginkább azért, mert borzalmasan szólnak. Vannak rajtuk jó ötletek, nagyon jók is, János gitártémáira gondolok, azok nagyszerűek, de akkor még nem értek össze az összetevők. A demónk, a Cor Cordium volt a legelső zene, melyet otthon ketten összeraktunk. Fogalmam sem volt, mit csinálok. Ilyenek, hogy végig egy gitár szól, középről, Zoom-pedálról, vonalból; az éneket meg egy műanyag csőmikrofonnal vettem fel, melyet a PC-hez adtak. Erre azért jó visszagondolni, mennyire lelkesek voltunk. Na de nemcsak a régieket, az újakat sem hallgatom vissza szívesen. Ezt a mostanit sem: tavaly novemberben elkészült, leadtam a kiadónak, azóta én nem hallottam.