Munkások. Szegény sorsú, tragédiák közelében élő emberek. Fejes Endre alakjai romantikától, pátosztól mentes, realista figurák, mellettük ott lopakodik a pusztulás. Mocorgót, a mindenbe belekeveredő, börtönviselt proletárfiút ötvenhatban puskasorozat terítette le, sírja napokig ott állt a Bakáts téren a többi halom között. „Nyugtalan, ideges fiú volt Nagyon verte őt a sors.” Fejes Endre másik hőse, Hábetler Jani maga vált gyilkossá: a sógorát ölte meg a Rozsdatemetőben, ebben a kiváló, idősebb Hábetler János és Pék Mária munkáscsaládjának a Lágymányostól Pestig érő, történelmi fordulatoktól vert, hányattatott hétköznapjait elénk táró regényben.
Gyilkosságot követett el a nyolc általánost végzett lakatosfiú is a Normafától nem messze, az erdőben. Onnan taxival a szigeti Nagyszállóhoz hajtatott; arca „szeplős a vértől, nyaka, fehér inge telespriccelve vérrel”. Így adta föl magát a rendőrnek. Ezen a ponton ér véget a jól ismert kisregény, a Jó estét nyár, jó estét szerelem. A lakatosfiút, akiről Fejes Endre a hősét mintázta, a hatvanas évek elején akasztották föl gyilkosságért. Bírósági iratait az író áttekinthette; így született meg a másfél ezer forintból élő, magát görög diplomatának kiadó s a nőket Viktor Edman álnéven házassági ajánlatokkal szédítő, majd rászedő munkás története. A regényből tévéfilm is készült Harsányi Gábor emlékezetes főszereplésével. A musicalváltozatot 1977-ben mutatták be Marton László rendezésében a Vígszínházban, Hegedűs D. Géza volt a lakatosfiú.
Szász János 2015-ös adaptációja nem aktualizál, nem kívánja a jelenbe hozni egy manapság letűnőben lévő, vagy legalábbis erősen átformálódó, valaha jelentős társadalmi réteg különös reprezentánsát, sem a regényhez és vele a munkásokhoz, a korabeli Magyarországhoz elválaszthatatlanul kötődő kérdéseket. Azzal együtt, hogy a darabot a hatvanas években tartja – sőt, az eredetihez képest néhány évvel korábbra, a valódi gyilkosság idejére helyezi –, háttérbe szorítja a kor ma már érdektelennek ható társadalmi problémáit, előtérbe tolva a lélektani okokat. 2015-ben a fodrászüzlet rádiójából is más szól: elmarad a hiteles környezet meghatározásához régen fontos allúzió, a prágai tavasz 1968-as eltiprására utaló rádióközlemény.