Lajkó Félix és Balázs János közös jelszava

Behatárolhatatlan műfajilag, mégis elsőre befogadható bárkinek Lajkó Félix és Balázs János közös munkája.

2015. 09. 06. 13:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem egyszerű improvizációs munkán alapuló album, annál sokkal több: a lemez címe, a jelszó tulajdonképpen feloldja az ismeretlen előtt a kódot, és betekintést enged a két egészen más területről érkezett muzsikus lelkivilágába, belső kétségeibe, harmóniájába.

Látszólag hétköznapi tárgyakról, fogalmakról szólnak a számok, azonban ezek mindegyike túlmutat önmagán és alapjelentésén, egyfajta asszociációs játékot játszva, egyik a másikból következik, így tulajdonképpen a lemez egy hosszú utat jár be emlékek és érzések mentén.

A Képeslap egyszerű bevezetés a rejtelmekbe, tulajdonképpen kódolt üzenet, amelyet a bepötyögött Jelszó felold, majd a Végzetes terv bemutatja, mennyivel többről is van itt szó. A Parázs pengetett, majd gyors dobott vonóval eljátszott kattogása izzít, a Külön világ a sajátos effektjeivel varázsol el, A madárnak című szám fütyülős, száguldva repülős, majd újra fütyülős triós szerkezetet folytat. Ez a szám egyébként nem új, Lajkó Félix Brasnyó Antallal is játszotta már.

A madárnak gondtalan szárnyalását nem sokáig élvezhetjük, mert a Kétség baljós hangulatú üveghangjai zökkentenek ki, majd a Fal zárja el kegyetlenül a külvilágot. Ezután két hommage-szám következik: a Jég Szkrjabinra emlékezik, a Falu Bartókra. Ez utóbbi az a szám, ahol Lajkó Félix világzenés múltja óriási előny, ugyanakkor kellően kiegészíti azt a Bartók-művek lényegét megragadó zongorakíséret, ez már az otthonra találás pillanata a lemezen.

Megmondom őszintén, itt lehetett volna végtelenül elcsépeltté válni, mégsem ez történt: nem Bartók-művek szólalnak meg, hanem az a zenei nyelv, amelyből a nagy zeneszerző is táplálkozott. Innentől már az összefoglalás felé haladunk, először a Kék folt melankóliája ragad el minket, majd a Golyó pattogó és örökmozgó ritmusa, majd a Mérleg, amelyik értékel és egybevet, a Kávé pedig új utakra indít.

Telis tele hangfestéssel, hangutánzással, természeti hangok, mindennapi tevékenységek zajának konkrét megidézésével, amelynek műfaja behatárolhatatlan, a komolyzenétől a dzsesszen át a világzenéig mindent magába olvaszt, eszköze pedig mindössze egy zongora és egy hegedű.

Az a hegedű, amelynek vonói sorra mentek tönkre, lényegében egy koncert egy teljes vonószőrt áldozott be a látványos, sokszor érthetetlenül vad előadás érdekében. Lajkó Félix tehetségét soha nem vitatta senki, ezeket az allűröket annál inkább, mindenki inkább a show-t látta benne, mint a belülről fakadó energia féktelenségét.

Mostanra viszont ez a szilajság megszelídült, talán a korral, talán a belátással, mindenesetre jót tett neki: mostanra beérett Lajkó Félix igazi belső hangja, amely úgy marad virtuóz és örökmozgó, hogy már nem kellenek hozzá látványos külsőségek.

(Lajkó Félix & Balázs János: Jelszó. Fonó, 2014.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.