Milánóba mentek a Szépművészeti csúcsművei

A Palazzo Realéban nyílt kiállítás Raffaellótól Schieléig címmel a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria kincseiből.

2015. 09. 16. 12:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Filippo Del Corno, Milánó önkormányzatának kulturális tanácsosa a tárlat szerdai sajtótájékoztatóján kiemelte: a budapesti múzeum ritka nagylelkűségről tett tanúbizonyságot, amikor lenyűgöző gyűjteményéből ennyi jelentős alkotást adott kölcsön.

Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója hozzátette, az intézmény Európa egyik legfontosabb kiállítóhelyén mutatkozhat be az olasz és a nemzetközi közönségnek egyaránt, hiszen az éppen zajló milánói világkiállítás miatt a föld minden részéről érkeznek látogatók a milánói dóm mellett található Palazzo Realéba.

Beszámolója szerint a tárlat közönsége a 16.-tól a 20. századig kap áttekintést a művészeti korszakokról többek között Raffaello, Tintoretto, Dürer, Velázquez, Rubens, Goya, Murillo, Canaletto, Manet, Monet, Cézanne, Gauguin, Schiele műveinek segítségével. A kiállítás nyolc termében a látogatók a nemzetközi művészettörténet nagy mesterei mellett találkozhatnak a magyar festők alkotásaival is: többek között Markó, Munkácsy, Szinyei Merse, Rippl-Rónai, Vaszary, Márffy és Bortnyik remekműveivel.

– Kevesen tudják, hogy az Alpokon túl Mátyás király hozta létre az első reneszánsz királyi udvart és Európa akkori második legnagyobb könyvtárát; a szoros kapcsolatok azóta is fennállnak Olaszországgal, a Szépművészeti Múzeum gyűjteménye is több mint ezer munkát őriz olasz mesterektől – emlékeztetett a főigazgató. Baán László hangsúlyozta, hogy az újraegyesített Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria az elmúlt években Európa számos fontos kiállítóhelyén bemutatkozhatott, de ilyen súlyú válogatást, a „fő műveknek ilyen sűrűségét” eddig egyedül a londoni Royal Academyn állították ki.

Domenico Piraina, a Palazzo Reale igazgatója a nagy művészeti múzeumok közötti együttműködések jelentőségét hangsúlyozta, amely véleménye szerint a kiemelkedő műalkotásokat is új kontextusba helyezheti. – A legjelentősebb magyar múzeum meghatóan nagylelkű volt – emlékeztetett az igazgató, aki felidézte azt is, hogy a 19. század végén sok fontos munka éppen olaszországi gyűjteményekből került a Szépművészeti Múzeumba, amelynek gyűjteménye az olasz, spanyol, német, holland festészeti iskolákba egyaránt gazdag betekintést nyújt.

Stefano Zuffi, a kiállítás kurátora a „bemutatott művek sokszólamú, de harmonikus koncertjéről” beszélt, amely a reneszánsztól a 20. század elejéig vezet, az európai művészet csaknem öt évszázadán át. – A tárlat minden terme saját karakterrel bír, és jól bemutatja az európai festészet egy-egy iskoláját, korszakát – fűzte hozzá Zuffi, külön kiemelve a szimbolista művészek szekcióját, ahol Böcklin, Stuck, Rodin és Segantini alkotásai mellett két nagyszerű magyar művész munkáit: Rippl-Rónai Kalitkás nőjét és Vaszary Aranykor című festményét is megcsodálhatja a milánói közönség.

A Palazzo Reale tárlata a velencei reneszánsz festészet bemutatásával indul, itt kapott helyet például Tintoretto Emmauszi vacsorája, valamint Tiziano, Veronese és Moroni festményei. A következő teremben láthatók a Szépművészeti emblematikus kincsei, Raffaello Esterházy Madonnája és Leonardo da Vinci Anghiari csata című festményéhez készült rajza, valamint a szintén az ő nevéhez fűződő bronz lovas szobor.

A harmadik szakasz az európai reneszánszról ad áttekintést, többek között Cranach, Dürer, Altdorfer művei segítségével. A 17. század művészetét, illetve a barokk korszakot Velázquez-, Rubens- és Gentileschi-festmények, továbbá Claude Lorrain, Van Dyck, Murillo és Rembrandt alkotásai reprezentálják.

A következő évszázad jelentős művészei közül Tiepolo, Canaletto és Bellotto kaptak helyet a kiállítás következő szakaszában, de ebben a részben találkozhatnak a látogatók Goya Vízhordó lányával és Késélőzőjével, valamint Messerschmidt Ásító című szobrával is. A szimbolizmust bemutató szekció után, a tárlatot záró teremben többek között Manet, Gauguin, Cézanne, Szinyei és Bortnyik művei láthatók 2016. február 7-ig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.