Otello: fekete, fehér, olykor vérvörös

Bár csak művillámok csapkodtak az Otello színpadképébe, a nézőtéren a kinti időjárás melankóliája volt.

2015. 09. 28. 13:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Otellót színre vivő Stefano Poda erőteljes indítása megadja az alaphangulatot: a tengeren a viharral is hadakozó oszmán hajóhad elsüllyedése közben véres félmeztelen statiszták hada vergődik kínok kínja között. A díszlet központi eleme egy négyzetes keretbe ferdén hasító, hegyes végű egyenes monumentális megformálása, amelyre a földről a közepéig felfröccsent a fekete sár. Az a fekete sár, amelyről később majd Desdemona is énekel.

A fekete – némi fehér kontraszttal ötvözve – végigkíséri a cselekményt, és ez a színtelenség nagyon lehangoló. Az oldalfalról kezek nyúlnak ki, talán segítségért könyörögve, később a föld alól felemelkedő hálószoba üvegfala mögött a hullámzó homokban már inkább tűnnek ezek a kezek az Otello által legyőzött, tengerbe süllyedt muszlimok segélykérésének.

Egy-két alkalommal jelenik csak meg a vörös, a vér jelképeként. Technikailag minden bizonnyal fényvisszaverő festékkel oldja meg a díszleteket és jelmezeket is jegyző olasz rendező a hol fehéren, hol vörösen izzó kezeket, és a ruhákon lecsorgó vért, illetve fehér festéket. Sem mozgásban, sem színpadképben különben az egész cselekmény alatt nem nagyon történik semmi, a világítás is végig félhomályban tartja a szereplőket, és ennek a kilátástalan statikusságnak az üzenete olyannyira nyomasztó, hogy a rendező minden bizonnyal már túllőtt a célon. Verdi Otellója minden tragédiája ellenére azért nem ennyire fekete-fehér.

Nem szerencsés Otellót beugróként énekelni, Lance Ryan persze nem klasszikus beugró, a későbbi előadásokra eleve őt hirdették meg, azonban Rafael Rojas betegsége miatt a premier is neki jutott. Az az ember érzése, még nincs teljesen felkészülve, jelenetről jelenetre jön bele a szerepébe. Hangszínét tekintve ugyan nem ő az ideális Otello, színészileg pedig van még mit hozzátennie az előadáshoz, a végére már komoly érzelmeket képes kicsalni a közönségből.

Létay Kiss Gabriella Desdemonája szép és kifinomult, sajnos sem a jelmezei, sem ez a nyomasztó fekete-szürke közeg nem kedvez neki. Néha be kell csuknia a szemét a nézőnek, hogy gyönyörű szólamaira koncentrálhasson. A tisztességesen megoldott szerepek között kiemelkedik Kálmándi Mihály Jagója: színészileg és énekhangilag is élményszerűen hozza a figura karakterét.

Régóta tudom, a karmester személye alapjaiban határozza meg az előadást, most azonban egyértelművé vált, hogy talán még az énekeseknél is fontosabb a szerepe. Pinchas Steinberg csodát művel a zenekarral: fantasztikus az összhang az énekesek és a zenekar között, beleértve a tempót, a dinamikai arányokat és a zene ívét. Szépen érvényesülnek a különböző hangszínek, az egyes motívumok értelmezhetőek, képszerűvé válik a muzsika. A legjobb teljesítményt az idei évad első estéjén egyértelműen a zenekari árokból hallhattuk.

(Verdi: Otello. Premier, a Magyar Állami Operaház évadnyitó előadása, szeptember 26. Rendező: Stefano Poda)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.