– Mikor merült fel önben a konferencia ötlete?
– Tavaly nyáron, amikor megalakult a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Művészetelméleti Tagozata, már az egyik legelső tagozati ülésen javasoltam ezt a programot. Nagy örömömre a tagozat akadémikusai lelkesen fogadták az ötletet. A művészeti akadémiának fontos feladata, hogy szerepet vállaljon olyan ügyekben, amelyek az egész társadalmat érintik. A művészeti nevelés, a művészet eszközeivel való személyiségformálás – és ezen keresztül a kisebb-nagyobb közösségek harmonikusabbá tétele – az egyik legfontosabb társadalmi kérdés. Arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a csecsemőkortól az érettségiig, és még tovább tartó művészeti nevelésnek milyen sokféle jó gyakorlata van. Egyúttal ötleteket, inspirációt is szeretnénk adni a fiatal pedagógusoknak. Jómagam erősen kötődöm ehhez a területhez, hiszen rengeteg a személyes tapasztalatom: húsz éve tanítok, és több száz olyan koncertet, illetve a társművészeteket is felvonultató művészeti előadást szerkesztettem és vezettem, amelyeknek éppen az a céljuk, hogy minél többen szeressék meg az értékes művészeteket.
– Bár ön zenetörténész, és a zenével áll közvetlen kapcsolatban, mostani konferenciájukon több művészeti ág is helyet kapott.
– A művészeti akadémia nyolc különféle művészeti ágat képvisel, így az összművészeti gondolkodás a Művészetelméleti Tagozatban is természetes. Az kétségtelen, hogy a legtöbb hasonló kezdeményezés egy adott művészeti területre koncentrál. Ezen a konferencián a zene mellett nagy hangsúlyt kap a népművészet, de lesz szó fotóművészetről, filmművészetről, építőművészetről, képzőművészetről, színházművészetről, illetve iskolai drámajátékról, és olyan elméleti – például idegélettani, pszichológiai – előadásokra is sor kerül majd, amelyek a művészeti nevelés hatásainak vizsgálatára vonatkozó tudományos kutatásokról számolnak be.
– Erről a témáról egyre többen beszélnek.
– Igen, szerencsére. 2005-ben magam is előadást tartottam az UNESCO európai–észak-amerikai művészeti nevelési konferenciáján Vilniusban, majd a következő évben a világkonferencián Lisszabonban, ahol a szakemberek teljes egyetértésben fogalmazták meg, hogy a művészeti nevelésnek prioritást kell kapnia a közoktatásban, hiszen az egyre sokasodó agykutatási eredmények szerint is ez a leghatékonyabb módszer a személyiség fejlesztésére, a közösség építésére. Ugyanakkor a művészettel való foglalkozás elősegíti minden más tárgy tanulását is, a művészetekben is elmélyülő diák tehát minden másban is eredményesebb lehet.