Egy igazi csiszolatlan gyémántot vetett partra a szocreál valóság. Ők a Panel Surfers a napfényes Tatabányáról. A Holló Máté (ének, gitár), Mutter Ferenc (basszusgitár) és Krupánszki Balázs (dob) fémjelezte trió igazi garázs szörfrock hangulatot csempész a szomorú szívekbe. Most debütáló négy számos kislemezük nagyon jó kis anyag. Az egész teljesen olyan, mintha a Beach Boys tagjai – miután rengeteg pszichedelikus meg egyéb rock zenét hallgattak – nagyon dühösen üvöltenének egy panellakás alagsori pincéjéből.
S hogy miért is írok ilyesmiket, arra Holló Máté gyorsan meg is adja a választ:
Nem akarok nagyon negatív és rosszindulatú lenni, de Tatabányán sajnos az a helyzet, hogy a középiskola után vagy mész Budapestre, vagy a gyárba. Ez a valóság, tragikomikusan fogalmazva olykor kicsit olyan érzése van az embernek, mintha bizonyos tekintetben Észak-Koreába csöppent volna. Mi épp ezért mindig tudatosan ki akartunk törni ebből.
A posztindusztriális hangulat persze nem csak ebben a városban érhető tetten. Így alapból ennek még nem kellene eleve elrendelnie a zenéjükből érezhető, keserédes lemondásokból fakadó dühös lázadást. Mert ez tényleg lázadás a javából. Nem amolyan fővárosi polgárfiúk szplínes sóhajai törnek elő a hangjegyek közül, hanem a nyers neszenektek-hangulat, annak minden pozitív egyszerűségével megfűszerezve.
Szóval akkor honnan is ez a garázs-szörf rock? Mint Máté elmesélte, Fecóval sikerült kipislantaniuk az Egyesült Államokba. Megtettek 3000 mérföldet egy Black Flag-koncertig, és Kaliforniában nagyon elkapta őket a lendület. (Talán mint Tankcsapdáék Johnnyját elhíresült 1990-es dalukban.) Előtte is imádták a szörfös zenét, majd végül egy vittulás Keeymen-koncert volt az utolsó lökés az induláshoz. Ekkor jöttek rá, van még ember a földön, aki darálja az ősinstrumentális szörfzenét.
Írtunk is egy ilyen számot, aztán rájöttünk, hogy Tatabányán nehéz átadni ezt a kaliforniai hangzást: nincsenek pálmafák, csak panelházak meg melósbuszok, semmi vadság. Ezért kihasználva a szürke panelhatást ötvözve a szörfzenével lett egy ilyen noise-hangzás, fuzz-pedál, halál, ami inkább élőben jön ki.