– Az ön nagy értékű letétjére alapozták annak idején a Modem létrehozását, s most is az ön letéti anyagából nyílt meg az Újrakezdés című kiállítás.
– Nekem nagyon fontos volt, hogy a Modem ne veszítse el az elmúlt kilenc évben kialakult funkcióját és minden nehézség ellenére működjön tovább. Amikor a debreceni önkormányzat a Modem épületét a Déri Múzeum intézményi keretei közé helyezte át, fennállt a veszély, hogy megszűnik az identitása. Az Újrakezdés című kiállítás címével és tartalmilag is arra utal, hogy a Modem kilenc évvel ezelőtt az én gyűjteményemből válogatott tárlattal nyílt meg, s hogy ha a múlt és a jövő közötti összeköttetést meg szeretnénk őrizni, akkor a jelenben kell hathatós érveket felsorakoztatnunk a kontinuitás megőrzésének a fontossága mellett. Nos, remélem, megfelelő érveket szolgáltat ez a tárlat, amely az épület három szintjét foglalja el, és amely szemléletében – a kurátor Nagy T. Katalin művészettörténész – és a műtárgyakat illetően is gyönyörű, felvidító. Egy pillanatig sem unalmas a kiállítás, azt hiszem, mindenkit megcéloz, hiszen a reduktivizmustól a konceptig minden törekvés jelentős művekkel van jelen.
– A Modem önálló működésének a megszüntetése a kortárs művészet barátai számára a szó szoros értelmében drámai eseménynek nevezhető, kívülről nézve egyértelműen elhibázott döntésnek tűnik. Mi késztette rá a debreceni önkormányzatot?
– Több oka lehet a döntésnek. Egyrészt financiális, mert a Modem önálló költségvetési hely volt, és a város vezetői úgy gondolhatták, hogy az önállóság megszüntetése olcsóbbá teszi a működését. Ez szerintem óriási tévedés, hiszen a jelentős kiállítások – márpedig ilyenek nélkül semmilyen hasonló intézménynek nincs értelme – az önállóság megszüntetésével nem csökken, viszont az önállóságát elveszítő intézmény így nem tud hosszú távon előre tervezni, ami nélkül nem lehet komoly rendezvényeket megszervezni. Másrészt itt volt ez a szerencsétlen lopási ügy, amelyet többen műtárgyeltűnésnek neveznek, ez egyébként óriási tévedés. Ez is az egyik oka lehetett a döntésnek. A harmadik ok pedig lehetett egyféle szubjektív ok is, még a város előző vezetésénél, és így kerülhetett sor hatalmi szóval a döntésre. Valószínű, hogy személyesen Kósa Lajosnak lehetett valamilyen szubjektív véleménye az intézményről, illetve annak vezetőiről.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!